Russiske medier: Flystyrt i Russland sist søndag skyldes at pilotene droppet avising

Share:

Det russiske nettstedet Lenta melder i dag at årsaken til at et russisk passasjerfly av typen Antonov 148 styrtet sist søndag, var mangel på avising av flyet.

Nettstedet hevder den offisielle forklaringen går ut på at pilotene skal ha valgt ikke å avise flyet før avgang, og at flyets fartsmålere skal ha hatt problemer med å måle riktig fart på flyet.

TV-kanalen REN TV melder at det skal være flyets kaptein som valgte å droppe avisingen av flyet før avgang. Da flyet var på vei og nådde en høyde på 1500 meter startet problemene for pilotene som ikke hadde kontroll på flyets hastighet.

Pilotene skal ha mottatt forskjellige visninger av hastighet på flyet, på instrumentene som viser dette for hver av pilotene. En av hastighetsmålerene skal ha vist 0 mens den andre skal ha vist 560 kilometer i timen skriver de russiske mediene.  I tillegg skal en tredje hastighetsmåler i cockpiten ha vist at flyet holdt en hastighet på 800 kilometer i timen.

Det skal være flyets ferdskriver som viser dette i følge mediene.

Ferdskriver og taleregistrator fra An-148 flyet

Det skal allerede etter to minutter ha begynt å bli problematisk for pilotene i flyet. De skal ha mistet helt kontroll på hvor sto fart flyet hadde. Pilotene skal ha forsøkt å kompensere for det som angivelig var feil fart under avgang. Det skal ha forverret situasjonen frem til at flyet mistet løftekraften og deretter falt ned mot bakken i en svært høy fart.

Den russiske havarikommisjonen –  Interstate Aviation Committee (IAC) – har opprettet en egen blogg for etterforskning av ulykken. Der blir det også bekreftet at ferdskriveren allerede er avlest og kontrollert.

Havarikommisjonens funn så langt

Kommisjonen skriver i sitt blogginnlegg: 

«Etter avgang og i en høyde på 130-150 m (høyden over rullebanens nivå), ble autopiloten slått på. Klarert høyde ble valgt . I ca. 550 meter ble flaps på flyet trukket inn.

Omtrent 2 minutter og 30 sekunder etter avgang og i en høyde på ca 1300 meter og hastighet på 465 til 470 km / t begynte flyets to fartsmålere å vise forskjell. Opptakene i FDR (Flight Dara Recorder), registrerte ikke hastighetsverdiene fra flystyrmannens instrument. Det var ingen signifikante forskjeller i høydeindikasjonen

Etter ca. 25 sekunder oppstod det en forskjell i hastighet på venstre og høyre side i cockpit, på ca 30 km / t og systemet varslet om forskjellen. Forskjellene i hastigheten fortsatte å øke og etter 34 sekunder ble autopiloten frakoblet. I ca. 50 sekunder etter at autopiloten automatisk koblet ut, var flyet i en høyde av 1700-1900 m og systemet viser vertikal overbelastning på mellom 1,5 og 0,5 g.

Forskjellene i hastighet mellom høyre og venstre side fortsatte å øke. Flyet gikk inn i et styrt dykk på mellom 30 til 35 grader men hadde en belastning på 0 G.

Kl.: 11:27:05 traff flyet bakken og det er indikasjoner på at hastigheten kan ha vært nær 800 km/t.

Det er sannsynlig at pitotrørene på flyet var blokkert av is, noe som forklarer forskjellen i indikert hastighet fra cockpitets venstre og høyre side.

Flight Data Recorder (FDR) og Cockpit Voice Recorder (CVR) er fortsatt under analyse..«

Fartsmålere tettet av is

Havarikommisjonen i Russland melder på sine nettsider at oppvarmingen av fartsmålerene på An-148 flyet var slått av, dermed ble det dannet is på tuppen av disse, som førte til at flyets fartsmålere ikke klarte å lese av riktig hastighet.

I tillegg mener Havarikommisjonen at en avising av flyet før avgang kunne ha bidratt til at flyet ikke fikk problemer med pitotrørene like etter avgang.

Den endelige rapporten er ventet senere i år melder kommisjonen som fortsetter sitt arbeide med å undersøke ferdskriveren og taleregistratoren fra flyet.

71 personer omkom i ulykken som skjedde sist søndag etter avgang fra en av flyplassene i Moskva.

 

 

Tagstopp
Share: