Hangar.no
twitter

Flyulykke i Pakistan: Glemte å ta ut landingshjulene under første forsøk?

Flyulykken med et Airbus A320 fra Pakistan International Airlines fredag, kan vise seg å ha en helt utrolig årsak og bakgrunn. Flere luftfartseksperter Hangar.no har snakket med tror nesten det ikke er sant, når de hører hva pakistanske medier melder om årsak som ledet til styrten.

Selv om ingen offisiell rapport er klar enda, er det fremkommet detaljer rundt flystyrten som nesten ikke er til å tro.

Opplysningene fredag gikk ut på at pilotene hadde forsøkt å landet flyet, men måtte avbryte og forsøke igjen. Det skal da ha oppstått en situasjon hvor kapteinen måtte meddele flygelederen at begge motorene hadde stanset, kort tid etter styrtet flyet ned i et boligområde.

Nå kommer nemlig opplysninger om at pilotene under det første landingsforsøket trolig glemte å ta ut hjulene, og endte opp med å slå begge motorene i rullebanen. Før de klarte å gi gass og få flyet opp i luften igjen.

De to eneste som overlevde flystyrten der 97 andre omkom, har bekreftet at flyet nærmest landet, før det tok av igjen med kraftig fart.

Pakistanske medier har vist frem bilder fra flyplassen i Karachi som på rullebanen der A320-flyet skulle lande, har fått to svarte striper i asfaltdekket, tilsvarende med avstand som til de to motorene under vingen på Airbus-flyet. I tillegg skal et angivelig bilde som ble tatt av en flyentusiast, da flyet for andre gang kom lavt over byen, vise at begge motoren er svarte på undersiden og ser ut til å være oppskrapt i metallet.

Nå skal et team fra flyprodusenten Airbus bistå med å finne årsaken til ulykken. Bilder fra ulykkesstedet viser at motorene høyst trolig ikke har fungert da flyet falt ned, ettersom bladene i motorene er like hele, noe som indikerer at de ikke har gått rundt.

Bilder fra ulykkesstedet viser også deler av flykroppen hvor RAT-propellen er aktivert på flyet, Ram Air Turbine, er en propell som felles ut under flyet når motorene mister all kraft, og flyet mangler nok egen kraft til å produsere elektrisitet for de høyst nødvendige instrumentene.

Luftfartsmyndighetene i Pakistan sier at mye tyder på at motorene har vært nede i bakken på et tidspunkt, før flyet havarerte, dette kan ha skjedd på rullebanen eller det kan være andre årsaker heter det.

Andre nyheter

Domstol krever havarirapport innen 45 dager

Hans Olav Nyborg

Fokker 50 havarerte i Mogadishu

Hans Olav Nyborg

Passasjer ga beskjed om at motordeksel falt av – Pilotene fortsatte flyturen

Hans Olav Nyborg

Våre nettsider benytter cookies (informasjonskapsler) for å forbedre opplevelsen din av nettsidene ved at vi lærer mer om måten du bruker innholdet vårt på. Det kan f.eks. skje ved at en cookie «husker» innstillingene til neste gang, som visningsspråk på siden, og at sidene lastes raskere. Dette er standard internett-teknologi som de aller fleste nettsteder benytter. Ved å bruke nettsidene våre, samtykker du i at vi kan sette informasjonskapsler i din nettleser. Vi lagrer ikke informasjon som kan identifisere deg personlig gjennom dette. OK Les mer