Foto: Hans O. Nyborg

Flere vitner på bakken, og passasjerer som var ombord i Fokker 100 flyet som styrtet fredag i Kasakhstan, forteller at flyet mistet farten under avgang, og styrtet ned på bakken kort tid etter.

For Fokker F-typene 70 og 100 versjonen har det tidligere vært en problem med at motorbremsene ( thrust reverser ) har blitt utløst under avgang, noe som ikke skal skje, og som vil få fatale følger.

Nå er ikke ulykken fredag ferdig etterforsket og årsaken er langt fra klar, men ser vi tilbake på selve Fokker-flytypen har den hatt flere slike ulykker og hendelser som er svært lik den beskrivelsen som nå gis fra de overlevende.

FAA

Fokker F100 drives av to Rolls-Royce Turbofan Model Tay 650-motorer montert bak på flykroppen. Hver av disse motorene har en motorbremse som brukes når flyet er nede på rullebanen og trenger hjelp til å bremse flyet. I utgangspunktet er disse bremsene designet slik at de ikke skal kunne bli utløst under avgang eller når flyet er i luften.

Trykkvekslingssystemet til Fokker F100 var kun beregnet for bruk på bakken. Det var ikke noe operativt behov for å bruke omvendt skyvekraft under flyging, så bruk i flyging ville være umulig på grunn av en kombinasjon av flyets sikkerhetssystemer.

Under flyging ville hver motorbrems bli aktivert i en låst stilling, låst av en elektrisk magnetventil og holdt på plass av en lås.

For å aktivere og låse opp motorbremsene på bakken vil det kreve at pilotene flytter en skyvehendel i revers stilling inne i cockpiten, dette sender så analoge elektriske signaler som frigjør låsene, presser på innsatssiden av aktuatoren og kobler fra autotrottelen.

TAM rute 402

En av de alvorligste ulykkene med en Fokker 100 og problemer rundt motorbremsene skjedde i oktober 1996. Da et Fokker 100 fly fra selskapet TAM tok av fra flyplassen i Sao Paulo til Rio de Janeiro.

Under avgang fra rullebanen skjedde det som ikke skulle skje. Motorbremsen på den ene motoren ble utløst, ikke bare en gang men tre ganger.

En elektrisk feil hindret varslerlamper for at motorbremsen var aktivert i å lyse i cockpiten, slik at pilotene ikke var klar over at dette var tilfellet. Flyet styrtet kun 25 sekunder etter avgang og traff et par bolighus nær flyplassen. Alle 89 ombord omkom i ulykken.

Vrakdeler etter TAM Fokker 100 i 1996 (Foto: FAA)

Det ble senere funnet feil i låsesystemet til motorbremsene, et system som skulle hindre disse i å bli utløst under avgang og i luften.

Feilen ble senere pålagt alle operatører å ettergå og forhindre at skulle skje igjen. Men dette viser seg å ha gjentatt seg ved flere tilfeller senere med flytypen.

Ulykken med TAM er den eneste der problemet fikk fatale følger og hvor pilotene ikke fikk kontroll over flyet som følger av uvitenhet rundt hva årsaken til problemene under avgang faktisk var.

ANNONSE
Forrige artikkelMinst 15 døde – 50 til sykehus i flyulykke i Kasakhstan
Neste artikkelFRA ARKIVET: Se tiåret 2010 til 2019 i bilder