Aviointeriors Janus

Til tross for at flyselskap verden over har forsøkt å overbevise sine kunder om at det er trygt å fly, og at luften ombord i flyene ikke sprer smitte, viser globale tall at passasjerene uteblir. Nå tar en lang rekke med ledere i flyselskap, reiseselskap og flyprodusenter til ordet for at det må endringer til i flykabinen, for å få flere reisende tilbake.

i følge nettavisen Traveller i Australia viser en stor spørreundersøkelse blant folk i Australia, Asia og Europa at dersom det blir montert inn pleksiglass mellom setene, kan flere tenke seg å begynne å reise med fly igjen.

Både Airbus, Boeing og Embraer er produsenter som ser nærmere på denne typen pleksiglass som kan monteres som et skille mellom setene. Utfordringen er at det ikke skal ha tilført mye mer vekt inne i flyet, det skal være praktisk å montere og fjerne enkelt igjen, og det skal ikke hindre renhold samt det viktigste, evakueringen av et fly må kunne foregå i henhold til gjeldene regler.

Flere produsenter av flyseter har også kommet opp med konsepter for å kunne ha et skille mellom passasjerene på en seterad, men godkjenning av slikt utstyr tar lang tid, og det kreves mye for at dette skal være en standard som kan benyttes over hele verden.

Bransjen er ening om at bruken av munnmaske og utskiftningen av luften ombord er nok tiltak for å kunne fly trygt, men undersøkelser viser at dette ikke er nok synlige grep for å få passasjerer tilbake.

-Det å ha et skjold mellom setene, gjør at passasjerene vil føle seg tryggere, spesielt under måltidene når passasjerer tar av seg ansiktsmasker og det er potensiell mulig smittefare, sier Tan Hean Seng, senior executive ved Singapore Technologies Engineering til nettstedet.

ANNONSE
Forrige artikkelFlyselskap ber leasingselskap om å få betale leie av fly kun per brukte flytime
Neste artikkelLuftfartstilsynet nærmer seg avgjørelse rundt bøter til SAS, Norwegian og Widerøe