Første Airbus A380 kan bli hugget opp innen fem år

De neste fem årene vil flere flyselskap fase ut de første av sine Airbus A380 fly. Markedet for å ta inn brukte A380 er nærmest ikke eksisterende og kilder Hangar.no har snakket med hevder de første A380 flyene er hugget opp innen 2023.

Emirates er et av selskapene som skal fase ut de eldste A380-flyene, det samme gjelder for Qantas og Singapore Airlines.

Per dags dato er det hele seks slike kjempefly som er tatt ut av drift. Ett som er det siste flyprodusenten har operert selv, og fem fly fra Singapore Airlines.

To av flyene er hentet inn for leie av det portugisiske selskapet HiFly, men dersom det viser seg at ad-hoc ACMI markedet ikke er åpen for leie av så store fly, ender de to flyene trolig med å bli tilbakelevert til utleie selskapet.

Emirates er et selskap som har lagt inn nye bestillinger på flytypen, men under forutsetninger om at drivstofforbruket reduseres på flyene. Flytypen ble lever til Singapore Airlines som det første operative flyselskapet i 2007, og den gang spådde flyselskapene en levetid på rundt 10 år i flåten, for deretter å bytte de ut med nye.

Det skjedde ikke, selskapene faser ut flyene nå etter ti års bruk, men velger samtidig ikke å bestille nye fly. Årsaken til dette er kostnadsbildet for å drifte en A380 med over ti år gammel teknikk. En annen ting er fire motorer som hos flere flyselskap er det samme som å kaste penger ut av vinduet.

Leasingselskapene som i årene 2001 til 2007 satset på å kjøpe opp store kvantum av A380 blir nå sittende igjen med skjegget i postkassen. Det ble spådd at markedet ville kreve minst 1000 Airbus A380 fly innen 2020, aktivt endte det bildet med under 250 fly.

I følge våre kilder innen leasing av fly kan det bli opp mot 10 Airbus A380 som ender sine operative dager med å bli skrotet de neste fem årene.

Kommentarfeltet er stengt.