Swiss

Det sveitsiske flyselskapet Swiss gjennomførte fredag den første flyvningen med en Boeing 777 som har fått 950 kvadratmeter med en ytre skorgfilm som er navngitt som AeroSHARK.

Takket være sin spesielle overflatestruktur av mikroskopiske puter som består av en film – kjent som Riblets – reduserer AeroSHARK friksjonsmotstanden til flyets ytre lag med litt over én prosent, ifølge beregningene og flysimuleringene. 

Som et resultat reduseres også drivstofforbruket og CO2-utslippene i samme størrelsesorden. For denne Boeing 777-300ER som opereres av flyselskapet Swiss, vil dette tilsvare årlige besparelser på rundt 400 tonn drivstoff og mer enn 1200 tonn karbondioksid.

Selve monteringen av det ytre laget på HB-JNH ble startet i slutten av august, og ble avsluttet med to testflyvninger henholdsvis 8. og 9. september i år. For flyselskapet og selskapet Lufthansa Technik som står bak aeroSHARK har det vært viktig å forsikre seg om at det nye ytre laget på flykroppen ikke hadde noen negative konsekvenser for flyet eller driften.

Fredag gjennomførte så Swiss første flyvning med passasjerer i flyet, en rundtur fra Zurich til Miami.

AeroSHARK er laget for å skulle simuleres som skinnet på en hai, derav navnet. Haiskinnet gir haien minimalt med motstand i vannet, noe som gir den mulighet for å bevege seg raskt fremover. Ved å bruke haiens egen «teknologi»- i luften, har Lufthansa Technik forsket seg frem til at det også gir mindre motstand på et fly.

Vår bruk av AeroSHARK er et utmerket eksempel på hvordan vi kan bruke innovative teknologier for å gjøre flyreiser mer bærekraftige. Takket være AeroSHARK kan vi forbedre dette enda mer på et felt der hver besparelse teller. Vi er stolte over å være det første passasjerflyselskapet i verden som tar i bruk denne nye teknologien. Og vi vil fortsette å konsekvent investere i slike bærekraftige løsninger sier direktør i Swiss, Dieter Vranckx i en pressemelding.

Lufthansa er allerede i gang med å påføre AeroSHARK på sine Boeing 777F.