Hangar.no
Foto: Hans O. Nyborg/Hangar.no
Flyindustri

Første Boeing 787 Dreamliner hugget opp

Den aller første Boeing 787 Dreamlineren har møtt skjebnen ved å bli hugget opp. Det skjedde forrige uke på et avsidesliggende område av Everett nær Seattle i USA. Det er her Boeing produserer flesteparten av Boeing 787-flyene i tillegg til Boeing 777, Boeing 747 og Boeing 767.

Flyet som nå er knust i tusenvis av deler var det femte flyet til å bli produsert. Det fikk kun rundt 1600 timer i lufta totalt. N787FT ble brukt av Boeing som testfly som førte fem til sertifiseringen av flytypen. LN5 ble bygget ferdig i 2009 og fløy for første gang samme år. Flyet dermed kun syv år som Dreamliner, før drømmen ble lagt i knus.

Artikkelen fortsetter under bildet…

Slik flyet så ut i 2017. Foto: Hans O. Nyborg / Hangar.no

Mens fire av de andre testflyene har havnet på museum, ble dette femte flyet stående i flere år fra 2013 med forfall på Everett. Til slutt ble det bestemt at flyet ikke hadde noen verdi for hverken produsenten eller for utstilling og ordren ble gitt om å hugge det opp. Et sjette testfly er etter en kort runde med tester blitt bygget om og solgt som VIP-fly til luftforsvaret i Mexico.

Et spesialfirma som utnytter komposittmaterialer tok på seg oppgaven med å hugge opp flyet og bruke store deler av materialene på nytt igjen.

787-flyet i sin aktive periode – Foto: Boeing

N787FT har blitt benyttet på testflyvninger over store deler av verden. I 2009 og 2010 ble flyet benyttet på en verdensomfattende testtur hvor flytypen ble testet for innflyvning, landing og avgang på en lang rekke flyplasser i USA, Europa og Asia.

Det er flere tusen bilder som er tatt av flyet i det året det fløy verden rundt. Nå er de siste bildene tatt, og flyet kjørt bort fra Everett i form av småbiter i en container.

Noen små deler som cockpit-seksjonen og en liten del av kabinen fremst i flyet er tatt vare på for å benyttes til Boeing 787 utstillinger. Der skal de siste restene av LN5 fortelle historien om sertifiseringen frem til Boeing 787 kom på vingene hos de første operatørene.

Artikkelen fortsetter under bildet…

N787FT slik flyet så ut 23. april i år. Foto: Hans O. Nyborg/Hangar.no

Boeings Dreamliner har vist seg å bli et av de største suksessene fra produsenten hva angår widebody-fly noensinne. Med over 900 fly totalt produsert nærmer Boeing seg å runde 1000 i produksjon.

I dag flyr det over 600 Dreamlinere verden over, og stadig flere blir notert i ordrebøkene. Boeing produserer flytypen på to fabrikker, den ene i Seattle, den andre i Charleston.

Noen av delene som blir tatt vare på er hjulene på flyet. Foto: Hans O. Nyborg/Hangar.no
Kuttet opp og knust i flere tusen deler. Foto: Hans O. Nyborg/Hangar.no
Siste rest forsvinner i en container. Foto: Hans O. Nyborg/Hangar.no
Følg oss og lik oss:

Andre nyheter

Heathrow: Første flyselskap med hybridelektrisk-fly får ett års landingsavgifter gratis

Kuwait Airways blir ny kunde for Airbus A330neo

Første Dreamliner til Air Tahiti Nui levert