Skycharge, fra energistyringsselskapet Eaton, er verdens første elektriske flylader som har fått godkjenning av Det europeiske byrå for flysikkerhet (European Union Aviator Safety Agency).

– Dette er et viktig steg mot en flyindustri med mindre utslipp i Europa. Vi er stolte av å levere velprøvd ladeteknologi til fremtidsrettede aktører som satser på en grønnere transportbransje, sier Jon Helsingeng, som leder energistyringsselskapet Eaton i Norge og Norden.

Eaton har levert ladeteknologien til Skycharge, som er utviklet av datterselskapet Green Motion og flyprodusenten Pipistrel.  

Jon Helsingeng, som leder energistyringsselskapet Eaton i Norge og Norden.

Skycarge er også den første ladestasjonen for elektriske fly som kan samspille med strømnettet.

– Dette er best kjent som «vehicle to grid»-teknologi eller toveislading, og er noe vi vil se mer av fremover, sier Helsingeng.

Teknologien er best kjent i elbil-markedet, men er fortsatt et relativt nytt fenomen i Norge.

– Lading av kjøretøy og fly belaster strømnettet. Med en vechicle to grid-løsning fungerer batteriene også som en ressurs. Du kan lade batteriet og hente ut strøm ved behov, selge overskuddsstrøm tilbake til nettet, eller bruke strømmen i batteriet når prisen på strøm er på sitt høyeste, forklarer Helsingeng.

Han er spent på å følge med på elektrifiseringen av transportbransjen i Norge og Europa fremover.

– Elektrifiseringen skjer raskt, både her og i resten av verden. Hele transportbransjen er i omstilling. Vi har i mange år hatt teknologien som trengs for å erstatte fossilt drivstoff med batterier. Nå begynner bransjen å bli moden for å ta den i bruk, noe Skycharge er et eksempel på, avslutter Helsingeng.