Første flyrute til Gøteborg med 50 prosent SAF

Den første ruten med bruk av 50 prosent SAF lanseres nå fra Gøteborg Landvetter. Braathens Regional Airlines (BRA) vil fly to ganger i uken mellom Göteborg Landvetter lufthavn og Lyon-Saint Exupéry lufthavn i Frankrike og bruke fornybart SAF biodrivstoff. Den nye ruten blir dermed den mest bærekraftige drivstoffdrevne kommersielle ruten i verden.

-Det er et viktig skritt mot fossilfri luftfart som Volvo Group er del av og samarbeider med flyselskapet BRA, og det er virkelig gledelig at Göteborg Landvetter Airport har privilegiet å ønske det velkommen her. En blanding av 50 prosent bærekraftig biodrivstoff gjør folk i stand til å reise på forretningsreise og samtidig redusere karbonavtrykket. Gjennom ulike programmer og samarbeid fortsetter Swedavia å oppmuntre flyselskapene til å redusere avhengigheten av fossilt brensel og gå over til bærekraftig biodrivstoff, sier Anna Strömwall , flyplassdirektør ved Swedavia Göteborg Landvetter Airport.

Swedavia ønsker at fremtidens reiser skal være bærekraftig. Initiativet Fossil-Free Sweden, som flyplassen er en del av, inkluderer målet om at innenlands lufttransport skal være helt fossilfri innen 2030. For internasjonal lufttransport skal alle fly som tar av fra Swedavias flyplasser være fossilfrie innen 2045.

-BRA har besluttet sammen med Volvo Group å fly med en 50 prosent blanding av bærekraftig flydrivstoff, som er den høyest mulige blandingen som er tillatt i dag for kommersiell luftfart. Det er nå diskusjon i EU om en obligatorisk SAF-kvote innen luftfart. Mandatet forventes å være mellom 38 og 54 prosent innen 2045. På denne ruten vil vi oppnå en reduksjon i karbondioksidutslipp på minst 40 prosent fra første dag. Vi håper at dette bare er begynnelsen og at vi sammen med våre bedriftskunder vil finne mange ruter med lignende løsninger for overgangen til mer bærekraftig flyreise med biodrivstoff, sier Martin Erkenborn , Chief Commercial Officer i BRA.

Biodrivstoff bidrar til en reduksjon i fossilt karbondioksidutslipp med opptil 80 prosent. Å fylle drivstoff med fornybart biodrivstoff skaper dermed fortsatt forutsetninger for mer bærekraftig luftfart.

ANNONSE