Foto: C2land

Det er nok flere som kanskje rynker litt på nesen og spør seg, kan ikke fly lande av seg selv i dag? Jo på en måte kan fly det. Ved hjelp av radiosignaler (ILS) fra flyplasser kan dagens passasjerfly nærmest lande av seg selv. Men de er avhengige av å motta signalene for å kunne finne frem til rullebanen og lande.

Nå har studenter ved det tyske universitetet Technische Universität München i Munchen testet og landet et fly helt automatisk uten hjelp av radiosignaler fra flyplassen det skulle lande på.

Teknologien er en kombinasjon av GPS-signaler og infrarøde kameraer som scanner og leser veien til en rullebane. Systemet er så nøyaktig utført at flyet kan landets helautomatisk selv i dårlig sikt ved tåke og regn.

Selve flyet blir utstyrt med en datamaskin som ved hjelp av GPS-signaler og de infrarødekameraene kalkulerer glidebanen det skal følge fra innflyvningshøyden og ned til det lande på rullebanen. Alt uten hjelp av radiosignaler fra flyplassen, eller hjelp fra pilotene.

Selve testen som ble gjennomført i slutten av mai, gikk svært bra, men viser også at det er litt igjen å finpusse på før det kan tas steget videre og testes på større fly.

I følge nettstedet Engadget leser systemet fra en stor distanse den kommende rullebanen, og lander perfekt på midtstreken på banen, uten at piloten hjelper til. Systemet kan komme godt med på alle mindre flyplasser der det ikke finnes radiosignaler i det hele tatt, og hvor det må landes manuelt av pilotene i dag.

men på sikt mener universitetet at også på store flyplasser vil systemet kunne brukes og gjøre dagens radiosignaler til gammel teknologi. Ser en lengre frem kan systemet også utvikles med tanke på pilotløse fly som både tar av og flyr distansen før det lander av seg selv uten piloter i cockpiten.

SE TESTEN SOM BLE GJENNOMFØRT HER – YOUTUBE

ANNONSE
Forrige artikkelNi år etter sammenslåing forsvinner Continental-navnet fra United
Neste artikkelTruer med å stanse flytrafikken på Heathrow i 16 dager med droner