Foto: TWITTER

Den første midlertidige havarirapporten etter flyulykken med et Boeing 737-800 fly fra det tyrkiske flyselskapet Pegasus Airlines 5. februar i år, peker på et lynnedslag i flyet som en medvirkende årsak.

Den tyrkiske havarikommisjonen skriver i sin rapport at seks minutter før flyet nådde rullebane, ble det truffet av et lyn som lo ned i Boeingmaskinen. Det stresset pilotene og kapteinen skal fra det punkt av kun ha fokusert seg på å få maskinen ned så fort som mulig.

I intervjuer med kapteinen kommer det frem at målet var å få flyet ned uten noen problemer for selve landingen. Men alt gikk galt for de to i cockpiten.

Det er først i den endelige rapporten at skyld og hovedårsaken vil bli tilkjennegjort, men rapporten som ble publisert onsdag tyder på at pilotene skal ha gjort en rekke feil under landingen.

Da flyets hjul traff rullebanen ble det raskt konstatert at det i realiteten bare skled bortover asfalten i en svært høy fart, uten tegn til å stanse opp. Det endte med at flyet først traff en ILS-antenne, deretter en liten bod for elektriske installasjoner, for så å kjøre av rullebanens ende og ned en skråning med et fall på 30 meter.

I møte med en mur, et gjerde og en dike brakk flyet i tre deler, og begge motorene og alle hjulene ble delvis ødelagt og slått av flyet.

Kapteinen på flyet ble etter ulykken arrestert og sitter i varetekt i påvente av å bli dømt for å ha sørget for at tre av de som var ombord døde.

Det var 117 passasjerer og et mannskap på seks personer ombord.

ANNONSE
Forrige artikkelUSA stenger grensene – Nå ble luftfartskrisen enda verre
Neste artikkelBoeing 767 med landingsskader i Irland skal repareres av Boeing