Hangar.no

Fortsetter produksjon av nytt russisk fly tross amerikanske sanksjoner

Den statlige russiske flyprodusenten United Aircraft Corporation (UAC), har igangsatt produksjonen av ytterligere to fly av typen MC-21, tross amerikanske sanksjoner.

USA har strammet inn med flere sanksjoner mot Russland, noe som gjør at flyprodusenten ikke får levert flydeler som er produsert i USA eller med amerikanske deler i seg.

United Aircraft Corporation (UAC) har så langt bygget ferdig tre MC-21 passasjerfly som nå brukes som testfly for å fullføre sertifiseringen. Nå er produksjonen av ytterligere to fly, som også skal brukes til tester, satt i gang.

Russiske myndigheter sier at flytypen skal konkurrere med Boeings 737 MAX og at flyene vil bli en av de meste populære flytypene i Russland. Ved fabrikken Irkutsk Aviation Plant vil nå UAC foreta endringer på flytypene for å tilpasse disse med russisk teknologi som skal erstatte det som skulle ha blitt kjøpt inn fra USA.

Det er planlagt at Russland godkjenner og sertifiserer MC-21 i løpet av 2020, og i henhold til den russiske nyhetskanalen Russia Today er det ventet at EASA skal godkjenne flytypen for bruk i Europa i løpet av 2021.

MC-21 skal ha sin første offentlige flyving på Moscow International Aviation and Space Salon (MAKS 2019) i august.

Det er kun russiske selskap med Aeroflot som står på kundelisten i tillegg til et selskap fra Egypt og ett fra Øst-Europa.

Det er fortsatt usikkert om produsenten får levert 40 flymotorer av typen Pratt & Whitney PW1400G, som er produsert i USA, og som det fra før har vært en avtale på at UAC kan kjøpe inn. Dette er i følge en russik avis den eneste motortypen som finnes i verden i dag som kan benyttes på MC-21. Alternativet blir å utvikle en helt ny egen motor, men dette vil trolig ta enda lengre tid før flyetypen dermed kan selges til kundene.

Aeroflot har 50 fly av typen MC-21-300 i bestilling.

Andre nyheter

Har byttet ut 50 flymotorer i løpet av de første to årene med A220

Hans Olav Nyborg

De Havilland sikrer seg første bestilling av Dash 8

Hans Olav Nyborg

Testpiloter hos Boeing tilbakeholdt informasjon om MAX-problemer

Hans Olav Nyborg

Våre nettsider benytter cookies (informasjonskapsler) for å forbedre opplevelsen din av nettsidene ved at vi lærer mer om måten du bruker innholdet vårt på. Det kan f.eks. skje ved at en cookie «husker» innstillingene til neste gang, som visningsspråk på siden, og at sidene lastes raskere. Dette er standard internett-teknologi som de aller fleste nettsteder benytter. Ved å bruke nettsidene våre, samtykker du i at vi kan sette informasjonskapsler i din nettleser. Vi lagrer ikke informasjon som kan identifisere deg personlig gjennom dette. OK Les mer