Den statlige russiske flyprodusenten United Aircraft Corporation (UAC), har igangsatt produksjonen av ytterligere to fly av typen MC-21, tross amerikanske sanksjoner.

USA har strammet inn med flere sanksjoner mot Russland, noe som gjør at flyprodusenten ikke får levert flydeler som er produsert i USA eller med amerikanske deler i seg.

United Aircraft Corporation (UAC) har så langt bygget ferdig tre MC-21 passasjerfly som nå brukes som testfly for å fullføre sertifiseringen. Nå er produksjonen av ytterligere to fly, som også skal brukes til tester, satt i gang.

Russiske myndigheter sier at flytypen skal konkurrere med Boeings 737 MAX og at flyene vil bli en av de meste populære flytypene i Russland. Ved fabrikken Irkutsk Aviation Plant vil nå UAC foreta endringer på flytypene for å tilpasse disse med russisk teknologi som skal erstatte det som skulle ha blitt kjøpt inn fra USA.

Det er planlagt at Russland godkjenner og sertifiserer MC-21 i løpet av 2020, og i henhold til den russiske nyhetskanalen Russia Today er det ventet at EASA skal godkjenne flytypen for bruk i Europa i løpet av 2021.

MC-21 skal ha sin første offentlige flyving på Moscow International Aviation and Space Salon (MAKS 2019) i august.

Det er kun russiske selskap med Aeroflot som står på kundelisten i tillegg til et selskap fra Egypt og ett fra Øst-Europa.

Det er fortsatt usikkert om produsenten får levert 40 flymotorer av typen Pratt & Whitney PW1400G, som er produsert i USA, og som det fra før har vært en avtale på at UAC kan kjøpe inn. Dette er i følge en russik avis den eneste motortypen som finnes i verden i dag som kan benyttes på MC-21. Alternativet blir å utvikle en helt ny egen motor, men dette vil trolig ta enda lengre tid før flyetypen dermed kan selges til kundene.

Aeroflot har 50 fly av typen MC-21-300 i bestilling.