Den statlige russiske flyprodusenten United Aircraft Corporation (UAC), har igangsatt produksjonen av ytterligere to fly av typen MC-21, tross amerikanske sanksjoner.

USA har strammet inn med flere sanksjoner mot Russland, noe som gjør at flyprodusenten ikke får levert flydeler som er produsert i USA eller med amerikanske deler i seg.

United Aircraft Corporation (UAC) har så langt bygget ferdig tre MC-21 passasjerfly som nå brukes som testfly for å fullføre sertifiseringen. Nå er produksjonen av ytterligere to fly, som også skal brukes til tester, satt i gang.

Russiske myndigheter sier at flytypen skal konkurrere med Boeings 737 MAX og at flyene vil bli en av de meste populære flytypene i Russland. Ved fabrikken Irkutsk Aviation Plant vil nå UAC foreta endringer på flytypene for å tilpasse disse med russisk teknologi som skal erstatte det som skulle ha blitt kjøpt inn fra USA.

Det er planlagt at Russland godkjenner og sertifiserer MC-21 i løpet av 2020, og i henhold til den russiske nyhetskanalen Russia Today er det ventet at EASA skal godkjenne flytypen for bruk i Europa i løpet av 2021.

MC-21 skal ha sin første offentlige flyving på Moscow International Aviation and Space Salon (MAKS 2019) i august.

Det er kun russiske selskap med Aeroflot som står på kundelisten i tillegg til et selskap fra Egypt og ett fra Øst-Europa.

Det er fortsatt usikkert om produsenten får levert 40 flymotorer av typen Pratt & Whitney PW1400G, som er produsert i USA, og som det fra før har vært en avtale på at UAC kan kjøpe inn. Dette er i følge en russik avis den eneste motortypen som finnes i verden i dag som kan benyttes på MC-21. Alternativet blir å utvikle en helt ny egen motor, men dette vil trolig ta enda lengre tid før flyetypen dermed kan selges til kundene.

Aeroflot har 50 fly av typen MC-21-300 i bestilling.

Hans Olav Nyborg har stått bak Hangar.no siden år 2000. Nettsiden har tatt for seg nyhetsbildet fra luftfart i både Norden og i det internasjonale markedet. Gjennom de siste 18 årene har fokus for bloggsiden ligget på hendelser og ulykker innen luftfarten. Nyborg har jobbet som journalist og fotograf innen TV, radio og avis siden 1988. E-post: hansolav@hangar.no