Foto: Bli med til Seattle – Flymekka for enhver entusiast

I Seattle ligger hovedproduksjonen for flyprodusenten Boeing, fordelt på tre produksjon og leveransefasiliteter. Byen er blitt et sted hvor det er flest flyselskap og flytyper fra Boeing i hele USA samlet over ett år.

I 2014 leverte Boeing  723 kommersielle fly til kunder verden over. Det er rundt 70 flere fly enn i 2013.

Fjoråret satte også i gang en ny produksjon hos produsentens 737-fabrikk på Renton i Seattle, med starten av de første Boeing 737MAX flyene hvor det i dag ligger 2600 ordre på fly av den nye generasjonen av det populære flyet.

Produksjonen stabiliserer seg

For de som har fulgt med lenge er nok problemene med Boeing 787 noe som fortsatt står friskt i minne. Det gjør det nok også for produsenten Boeing, men i dag er produksjonslinjen for Dreamlinere på riktig spor. I 2009 sto de første eksemplarene inne i produksjonen på Everett.

Lite ante både kunder og produsent at dette skulle bli et flyprogram som skulle få alvorlige forsinkelser og store driftsproblemer.

I løpet av de første årene til Boeing 787 var overskriftene mange i medier over hele verden. Flyselskapene var fortvilet, ordre ble kansellert og utenfor fabrikken på Everett ble det fylt opp med Dreamlinere som hadde store problemer med batterier ombord , som kunne ta fyr. Andre tekniske problemer gjorde også sitt til at produksjonen ble sterkt forsinket.

I dag er situasjonen noe bedre, selv om produsenten ligger på etterskudd kommer det nå den ene Dreamlineren etter den andre ut fra fabrikken på Everett og den nye fabrikken som er bygget i South Carolina.

Boeings fabrikk på Everett ved Seattle er verdens største bygning i volum (Foto: Hans O. Nyborg)
Boeings fabrikk på Everett ved Seattle er verdens største bygning i volum (Foto: Hans O. Nyborg)

Everett – Verdens største bygning

På Everett som ligger rundt 40 minutter fra sentrum av Seattle finner du hovedproduksjonen til Boeing.

Produksjonen på Everett startet på slutten av 60-tallet og ble på 70-tallet produksjonslokaler for Boeing 747 og etterhvert Boeing 767 og 777.  I dag huser også produksjonen Dreamlineren 787 og det nye programmet for 767 i militær utgave.

Selve produksjonsbygget til Boeing måler når det om ett år står ferdig utbygd over 450.000 kvadratmeter i gulvareal og er dermed verdens største målt i volum.

For å sette dette litt i perspektiv vil det si at det er plass til hele Disneyland i Florida og parkeringsplassene på utsiden inne i fabrikken til Boeing.

Fabrikken er delt inn i soner hvor Boeing 747-8 har sin produksjonsdel, Boeing 777 har sin og Boeing 787 har sin. I tillegg er det en egen avdeling for produksjon av Boeing 767-2C/KC-46 tankfly til militært bruk.

En Ethiopian Airlines Boeing 787 klargjøres for leveranse til kunden.  Boeingfabrikken på Everett (Foto: Hans Olav Nyborg)
En Ethiopian Airlines Boeing 787 klargjøres for leveranse til kunden. Boeingfabrikken på Everett (Foto: Hans Olav Nyborg)

Her kan du se noen av våre bilder tatt fra utsiden av fabrikkanleggene til Boeing i Seattle. Samtlige bilder er tatt på offentlige steder. Bildene er tatt 6. mars i år.

En Boeing 787-8 som skal levere til flyselskapet Xiamen Air i Kina. Bak flyet en Boeing 747 til Korean Air, en Boeing 777 til Aeroflot  Foto: Hans Olav Nyborg
En Boeing 787-8 som skal levere til flyselskapet Xiamen Air i Kina. Bak flyet en Boeing 747 til Korean Air, en Boeing 777 til Aeroflot (Foto: Hans Olav Nyborg)
En rekke med Boeing 787-8 Dreamlinere uten motorer. Flyene er noen av de første maskinene som etter planen skulle leveres til All Nippon  Airways, men flyene ble droppet til fordel for nye og mer oppdaterte. Nå skal enkelte av flyene forsøkes selges og oppgraderes til dagens 78 standard. På bilde også en av East Stars Boeing 737, flyet har vært på utleie til selskapet fra Sør Korea siden 2009 og er levert tilbake til Boeing i januar i år. (Foto: Hans O. Nyborg)
En rekke med Boeing 787-8 Dreamlinere uten motorer. Flyene er noen av de første maskinene som etter planen skulle leveres til All Nippon Airways, men flyene ble droppet til fordel for nye og mer oppdaterte. Nå skal enkelte av flyene forsøkes selges og oppgraderes til dagens 78 standard. På bilde også en av East Stars Boeing 737, flyet har vært på utleie til selskapet fra Sør Korea siden 2009 og er levert tilbake til Boeing i januar i år. (Foto: Hans O. Nyborg)
En Boeing 777-300 (TC-JJY) avslutter sin testflyvning med et par landinger på Everett - Flyet er fortsatt ikledd primer-fargen som  igjen skal få påført hvit maling og restene av selskapets fargeskjema. (Foto: Hans O. Nyboeg)
En Boeing 777-300 (TC-JJY) avslutter sin testflyvning med et par landinger på Everett – Flyet er fortsatt ikledd primer-fargen som igjen skal få påført hvit maling og restene av selskapets fargeskjema. (Foto: Hans O. Nyborg)
To Boeing 787 Dreamlinere står på utsiden av de enorme dørene inn til hovedfabrikken til Boeing på Everett. Den ene i front er av ukjent leveranse mens den bakerste skal i følge tydelige tegn til Thai Airways.
To Boeing 787 Dreamlinere står på utsiden av de enorme dørene inn til hovedfabrikken til Boeing på Everett. Den ene i front er av ukjent leveranse mens den bakerste skal i følge tydelige tegn til Thai Airways. (Foto: Hans O. Nyborg)
En ny Boeing 787-8 som skal leveres til Hainan Airlines (N1008S) lander på Everett etter en testflyvning. (B-2759) bli det kinesiske selskapets niende Dreamliner. (Foto: Hans O. Nyborg)
En ny Boeing 787-8 som skal leveres til Hainan Airlines (N1008S) lander på Everett etter en testflyvning. (B-2759) bli det kinesiske selskapets niende Dreamliner. (Foto: Hans O. Nyborg)
Lufthansa Boeing 747-8 i en egen retro-dekor som skal forestille selskapets fargeskjema fra 70-tallet. I forkant en privat Boeing 787 som skal innredes med en egen VIP-kabin. (Foto: Hans O. Nyborg)
Lufthansa Boeing 747-8 i en egen retro-dekor som skal forestille selskapets fargeskjema fra 70-tallet. I forkant en privat Boeing 787 som skal innredes med en egen VIP-kabin. (Foto: Hans O. Nyborg)
En Boeing 787-8 gjennomgår full ombygging av vinger og batteripakker på Everett. Flyet er et av de første som ble bygget og er for tungt for å kunne aksepteres for et flyselskap i dag. (Foto: Hans O. Nyborg)
En Boeing 787-8 gjennomgår full ombygging av vinger og batteripakker på Everett. Flyet er et av de første som ble bygget og er for tungt for å kunne aksepteres for et flyselskap i dag. (Foto: Hans O. Nyborg)
En rekke Boeing 737 står lagret på Everett etter å ha returnert fra kunder og avsluttet leieperiode. China Eastern og China Southern 737-700. (Foto: Hans  O. Nyborg)
En rekke Boeing 737 står lagret på Everett etter å ha returnert fra kunder og avsluttet leieperiode. China Eastern og China Southern 737-700. (Foto: Hans O. Nyborg)
En WestJet Boeing 737-700 med en Sterling European Boeing 737-700 i bakgrunnen. Sterlingmaskinen har vært på utleie til Southwest Airlines siden konkursen i det danske flyselskapet. (Foto: Hans O. Nyborg)
En WestJet Boeing 737-700 med en Sterling European Boeing 737-700 i bakgrunnen. Sterlingmaskinen har vært på utleie til Southwest Airlines siden konkursen i det danske flyselskapet. (Foto: Hans O. Nyborg)

SE OGSÅ VÅR FOTOREPORTASJE AV FLYTRAFIKKEN VED SEATTLE TACOMA INTERNATIONAL – KOMMER PÅ HANGAR.NO

Kommentarfeltet er stengt.