Q400 Horizon Airlines, Foto: Hans O. Nyborg

Fra og med i dag er det slutt på Bombardiers Dash-fly, og duket for et comeback i skyene for De Havilland. Det er selskapet Longview Aviation Capital Corp. som fra i dag har tatt over rettighetene til Dash 8-seien med alle 100,200,300 og 400 produksjon og modifisering.

I tillegg har det nye selskapet tatt over produksjonen av Q400 som fortsatt er i produksjon i Canada. Bombardier har solgt hele sin produksjon av Dash 8 til den nye eieren.

Longview Aviation Capital Corp eier også rettighetene til Twin Ottere og Dash 1 til Dash 7 som produksjon.

Produksjonen av Dash 8 blir nå liggende under det nye selskapsnavnet De Havilland Aircraft of Canada, og Dash 8 Q400 vil bytte betegnelse fra Bombardier til De Havilland.

LES PRESSEMELDINGEN HER

Longview Aviation Capital Corp., som administrerer en portefølje av langtidsinvesteringer i den kanadiske luftfart- og rom-industri, lanserte i dag selskapet De Havilland Aircraft of Canada Limited, merkenavnet på datterselskapet som i fortsettelsen vil drifte den globale virksomhet omkring flytypen Dash 8.

Longview ervervet
Bekjentgjøringen kom samtidig som den formelle ferdiggjøring av transaksjonen hvor Longview overtok hele Dash 8-programmet som inkluderer 100, 200 og 300-serien og den fortsatt produserte Q400, fra konsernet Bombardier Inc. Dash 8 kommer i tillegg til Longviews omfattende portefølje av
flytyper, inklusive DHC-6 Twin Otter, DHC-1 og frem til DHC-7, så vel som tidligere Canadairs CL- 215, CL-215T og CL-415 brannslukningsfly.

Det ikoniske De Havilland-navnet

Vi er særlig stolte over igjen å kunne introdusere navnet De Havilland Aircraft of Canada, som et operativt selskap og derigjennom bringe merkenavnet tilbake til den globale luft- og romfartsindustri. Det ikoniske navnet De Havilland har røtter tilbake nesten ett hundre år og er ansvarlig for helt særlige milepeler og anerkjente flytyper i den globale luftfartshistorie. Kombineringen av Longview Aviation Capitals portefølje forener hele De Havillands produktspekter under en og samme fane for første gang på flere tiår. Med en ny virksomhetsprofil som trekker veksler på denne rike merke-arv, er vi ekstremt entusiastiske over de muligheter vi ser i fremtiden
for konsernet og for flytypen Dash 8.

Downsview-fabrikken i Toronto
De Havilland Aircraft of Canada Limited vil fortsette å produsere, betjene og understøtte Dash 8 og Q400 fra Toronto/Downsview Lufthavn under den leaseavtale som i dag gjelder for anlegget fram til 2023.

Todd Young, som har 30 års erfaring fra Bombardier og inntil nylig ansvarlig for Q-serien av fly. Vil lede virksomheten som driftsdirektør. Tett på samtlige av arbeidsstokken ved Downsview- fabrikken i Toronto, samt alle eksisterende avtaler med fagforeninger, er overført til De Havilland Aircraft of Canada, og sikrer derigjennom en kontinuitet og sømløs overgang for våre kunder.

De Havilland Aircraft of Canada
Vi vil med entusiasme starte det neste kapittel i dette flyprogrammet og dele merkenavnet De
Havilland Aircraft of Canada med verden" sier Mr. Young “Vårt team på Downsview er engasjert
og motivert, og vi ser fram til å samarbeide med våre kunder, underleverandører og andre partnere i næringen for sammen å vedlikeholde Dash 8s posisjon som en av verdens viktigste, kommersielle flytyper.

Etablert i 2016
Longview Aviation Capital Corp. (LAC) ble etablert i 2016 for å administrere en portefølje med langtidsinvesteringer i den Kanadiske fly- og romfartsindustri. I tillegg til De Havilland Aircraft of Canada Ltd., så inkluderer og/eller assosierer LAC med aktiva i selskapene Viking Air Ltd., Pacific Sky Aviation Ltd, Longview Aviation Asset Management Inc. og Longview Aviation Services. Twin Otter programmet og DHC-1 til DHC-7.

Longview eier typesertifikatene og produktrettighetene for hele rekken av produkter etter De Havilland of Canada, som inkluderer DHC-6 Twin Otter og DHC-1 til DHC-7, så vel som tildigere Canadairs produkter CL-215, CL-215T, og CL-415 brannslukningsfly. Via selskapet Pacific Sky opererer Longview også den eneste, fullt sertifiserte Kategori D simulator for DHC-6/400 Twin Otter, inklusive sjøflysimulasjon og full evegelighet. Longview har ca. 1800 fulltidsansatte i produksjonen og servicefunksjoner, på baser i Kanada inklusive Victoria, Calgary og Toronto.nto.

ANNONSE
Forrige artikkelNy elektrisk Mini viser muskler – Trekker Boeing 777F
Neste artikkelWiderøe starter rute mellom Haugesund og Bergen