Den flyhistoriske foreningen  Eastern Warbirds of Norway (EWON) i Skien har fått en Boeing 737-200 i gave fra selskapet Avinxt. Flyet har siden 2018 fungert som testobjekt på Geiteryggen lufthavn. Det er selskapets avisningsutstyr som er testet de siste årene for å se at det oppfyller industristandarder for sikkerhet og effektivitet.

Nå er testene ferdige og selskapet hadde behov for å kvitte seg med flyet, og valgte å gi det bort fremfor å få det hugget opp.

– Vi er svært takknemlige for denne fantastiske julegaven fra Avinxt. Vi har vist fram spennende fly på bakken og i lufta i over 20 år, og nå får vi enda mer å vise fram, sier foreningsleder Terje Traaholt til Dagbladet Børsen.

EI-COX fra sine dager hos Ryanair – Hangar.no Arkiv

Selve flyet er en Boeing 737-230 med serienummer 22123 og bygget for det tyske flyselskapet Lufthansa i 1981. I januar 1988 overtok selskapet Ryanair flyet og økte antallet seter i kabinen fra 103 til 130. Etter at det irske selskapet kvittet seg med flyet i 2005 har det fløyet for selskap i Kazakhstan, Sør-Afrika, Georgia før det havnet i Norge i 2018.

– Vi håper også flyet kan være av interesse for reklamebransjen og filmselskaper. Dette er tross et fullverdig passasjerfly som nylig er tatt ut av rutetrafikk og framstår som om det fortsatt kunne vært i trafikk, sier Traaholt til Dagbladet.

I følge Avinxt er samarbeidet med Avinor for å utvikle det som skal bli verdens største avisningsrobot nå fullført. Robotsystemet skal fjerne snø og is fra fly, rengjør flykroppen og motorer, og skal kunne benyttes for å gjennomfører teknisk inspeksjon av fly. Selskapet har så langt signert intensjonsavtaler med flyselskapene Norwegian, Norse Atlantic Airways og Widerøe, og med Luftforsvaret skriver Dagbladet.

Foto: AVINXT