Transport Accident Investigation Board

Det islandske flyselskapet Icelandair går nå rettens vei for å få dekket kostander med å reparere en Boeing 757-200 (TC-FIA) etter et uhell på flyplassen Keflavik på Island 7. februar 2020.

Det var det kanadiske selskapet Kelowna Flightcraft som hadde ansvaret for vedlikehold av landingshjulene på flyet, hvor staget på høyre side kollapset under landing på Island 7.februar 2020. Resultatet var at flyet med 166 personer ombord endte med å slå høyre motor ned i rullebanen som følger av kollapsen.

Etter at flyselskapet hadde valgt å bestille ett nytt sett med landingshjul med stag som skulle byttes ut i 2020, ble dette fløyet fra Florida til Kelowna Flightcraft i Canada der arbeidet skulle utføres. Produsenten av landingshjulene hadde sendt med bolter for montering av det nye staget, men disse var merket med at de var for store og måtte tilpasses.

Nå mener Icelandair at Kelowna Flightcraft benyttet feil bolter for å montere på plass de nye landingshjulene, og at det derfor er dette selskapet som direkte er årsak til at flyets landingshjul kollapset med etterfølgende skader på flyets motor.

De to partene har jobbet sammen om vedlikehold i mange år, men tross dette kunne ikke flyselskapet unngå å etterfølge en slik hendelse heter det i følge den kanadiske TV-stasjonen CBC.

Flyturen fra Island til Berlin og tilbake til Island var den frøste etter at flyet hadde kommet tilbake fra Canada 6. februar 2020.