
Avinor har nå gått ut i markedet og etterspurt etter løsninger for å få bukt med dronebruken rundt Oslo lufthavn. Nå håper Avinor å kunne på teknisk utstyr som kan avdekke ulovlig dronebruk rundt hovedflyplassen.
-– Vi trenger avansert teknisk utstyr, som på en eller annen måte oppdager dronen. Det kan være kameraer, radarer, radiofrekvens-utstyr eller lytteapparater. Listen er lang, og det finnes mange veier til mål, sa Axel Knutsen i Avinor til UAS Dronemagasin.
Avinor har nylig publisert en RFI – Request for information – hvor målet er å få tak i dronedetekteringsutstyr til Oslo lufthavn Gardermoen.
I følge UAS Norway er Flygesjef Helge Anonsen i Widerøe glad for at Avinor nå skal hente inn slikt utstyr.
– Jeg er veldig glad for at Avinor nå vil skaffe dette. Vi ser at antallet dronehendelser har økt betydelig. Droner representerer en av de høyeste risiko-momentene i flygningen vår. Det viser all statistikk, sier en bekymret Anonsen til nettstedet.
Flygesjefen er klar på at dette er noe som ikke bare gjelder Oslo lufthavn men også andre flyplasser.
– Utstyr på Oslo lufthavn løser ikke problemet alene. Avinor bør gjøre risikoanalyser ved andre flyplasser, og rulle ut utstyret på de flyplassene som trenger det, sier Anonsen.
Nettstedet meldte i september 2021 at det er i snitt mer enn én drone ulovlig innenfor fem-kilometers-grensen til Oslo lufthavn hver dag. Det viste en fersk rapport fra politiet i fjor høst.
– Vi plasserte ut dronesensorer på og rundt Gardermoen, og det viser seg er at det er mye man ikke ser. Det er mange droner innenfor fem-kilometers-grensen, og også noen droner innenfor det som er definert som risikosone. Det vil si selve rullebanen, og omgivelsene rundt, sier Prosjektleder for antidrone-arbeidet i politiet, Jan Otto Johansen til UAS Norway.