Det rumenske auksjonshuset Artmark skal på nytt forsøke seg på å auksjonere bort to av BAC-1-11 flyene som myndighetene i landet har stående parkert på en flybase, melder CNN. Flyene ble også forsøkt auksjonert bort for noen år siden uten suksess.
Det spesielle er at et av disse to flyene har blitt operert som presidentfly for diktatoren Nikolae Ceauşescus på 1980-tallet. YR-BRE er et Rombac 1-11 S500 som ble bygget i Romania på lisens for Republica Socialistă România i april 1986. Flyet ble innredet som et VIP-fly for bruk av presidenten.
Dette flyet var et av flere fly presidenten disponerte. Hovedsakelig ble diktatoren fløyet rundt i Boeing 707-300, YR-ABB, bygget i 1976. YR-BRE som nå skal auksjoneres bort ble benyttet av Ceauşescus på kortere turer, og når medlemmer av hans familie skulle på reise.
Presidentflyet som nå skal aksjoneres bort ble benyttet som presidentfly i årene mellom 1986 og frem til diktatoren ble henrettet i 1989. Sammen med dette flyet står også et annet ROMBAC 1-11-S500, YR-BRI. Et fly som ikke har noen tilknytting til Ceauşescus, dette ble bygget ferdig i Romania tre år etter at presidenten ble henrettet.
YR-BRI ble bygget for det rumenske flyselskapet Tarom, men aldri levert til selskapet. Det ble det statlige selskapet Romavia som fikk overlevert flyet som nytt i mars 1992, selv om flyet hadde sin første flytur i 1989. Dette ble leaset ut i tur og orden til CityLink Airways i India, etterfulgt av Air Memphis i Egypt, Aerotrans på Kypros og først i 2002 ble det bygget om fra passasjerfly til VIP-fly for det rumenske flyvåpen.
De siste årene ble BRI benyttet av flyvåpenet i Romania som et VIP-fly frem til det ble satt på bakken i 2008.
Når det rumenske auksjonshuset nå skal auksjonere bort begge flyene førstkommende torsdag 27. mai, kan det nok hende at kjøper, dersom denne finnes, blir skuffet over at det som auksjoneres bort som to presidentfly, kun er ett som har vært presidentfly, og i tillegg kun som et sekundert fly i denne perioden.
I tillegg forplikter kjøper seg til å vedlikeholde flyene, og at de blir beholdt i Romania som del av landets luftfartshistorie.
Britisk fly produsert i Romania
Det var planlagt en lisensavtale med Romania en gang på 1980-tallet, og det var meningen at så mange som 80 BAC1-11 skulle bygges i landet. Den første flyvningen til den rumenske versjonen Rombac 1-11 (YR-BRA) var 18. september 1982 og produksjonen fortsatte til 1989 hvor den siste produserte 1-11 (YR-BRI) tok av fra fabrikken i april 1989. Dessverre så kollapset hele Rombac-prosjektet kort tid etter dette på grunn av den ustabile politiske situasjonen i Romania.