Embraer 190E2 - Foto: Widerøe

August ble nok en sterk måned for Widerøe’s Flyveselskap. Totalt 295 000 passasjerer reiste med selskapet. Dette er en vekst på 22 prosent mot fjoråret og 15 prosent mot 2019.

Dette er en vekst på 22 % mot fjoråret og 15 % mot 2019. Widerøes satsing på Bergen som knutepunkt gir resultater. Veksten er formidabel med 28% mot fjoråret og hele 83 % mot 2019. Stadig flere kunder velger å kombinere Widerøereiser med Widerøereiser, og vi ser at stadige forbedringer av ruteprogram og mange muligheter for kombinasjonsreiser gir resultater. Etter en sterk reisesommer i Norge forventer Widerøe et noe svakere marked gjennom vinteren. Høy inflasjon og stigende renter forventes å dempe etterspørselen noe fremover.

Sterkt i skoleferien
Til tross for utfordringer i bransjen og to betydelige streiker i perioden, avslutter skoleferien (uke 26 til og med uke 32) knallsterkt. Trafikken er opp med 19 % sammenlignet med 2021 og 15 % sammenlignet med 2019. Det er spesielt destinasjonene Bergen, Bodø, Trondheim og Ålesund som bidrar til stor vekst.

– Vi er svært glade for å avslutte sommeren med nok en sterk måned, sier konserndirektør i Widerøe Stein Nilsen.

– Vår satsning på å videreutvikle et godt tilbud utenfor Oslo, har gitt resultater. Tallene bekrefter at sommersatsningen til Widerøe har vært vellykket, og inspirer oss til videre satsning på gode sommerruter også til neste år, fortsetter han.

Med suksess har Widerøe bygget Bergen som hub gjennom de siste årene. Det siste året og gjennom sommeren har Trondheim stått for tur. Nye ruter og flere avganger på Værnes har gitt resultater for Værnes som knutepunkt. 20 % flere passasjerer valgte i sommerferien å reise via Trondheim på vei til sin endelige destinasjon sammenlignet med fjoråret.

Widerøe’s Flyveselskap vant anbudet på Røros. Det betyr at Widerøe skal operere på Røros frem til neste anbudsutlysning. Dette er en viktig avklaring for alle reisende til og fra Røros, og også for oss som selskap. Anbudsvirksomheten står for 30 % av flyselskapets virksomhet.

– Vi er svært glade for at Røros igjen er tilbake på verdens- og widerøekartet hvor det hører hjemme, sier Stein Nilsen.

– Nå har vi den forutsigbarheten vi trenger for å kunne fortsette det arbeidet vi har startet med å videreutvikle Røros som reiselivsdestinasjon, sier han.

Utsiktene fremover er svært usikre. Vi forventer at høy inflasjon vil påvirke etterspørselen negativt på vei inn i høsten og vinteren. Dette, kombinert med historisk høye drivstoffpriser, fulle avgiftsnivåer fra 1. juli og overkapasitet i det norske markedet, gir en forventning om en noe svakere lønnsomhet fremover.

August20222021Endring
Passasjerer (1000)29724122,4 %
Kabinfaktor66,5 %60,3 %6,0 p.p.
RPK (millioner)1219428,7 %
ASK (millioner)18215517,4 %
CO(kg/sete)3432,25,3 %
    
12 mnd. rullerende20222021Endring
Passasjerer (1000)3217202059,2 %
Kabinfaktor62,3 %49,2 %13,1 p.p.
RPK1 24572970,8 %
ASK2000148234,9 %
CO2 (kg/sete)33,630,211,3 %
ANNONSE
Forrige artikkelGir opp salget av Moss lufthavn Rygge
Neste artikkelLogenair gjenåpnet rute til Oslo lufthavn