Europeiske EASA har formelt godkjent at Airbus A220-300 nå kan utstyres med 149 passasjerseter i kabinen. Flytypen har så langt hatt 145 seter som maks. Det franske flyselskapet Air France er første selskap ut og har valgt 148 seter i sin kabinutforming.

I en pressemelding tirsdag skriver EASA at det er gitt godkjennelse til at flytypen kan fly i Europa med 149 seter som maks, så lenge flyet er utstyrt med Type III dører, og at den single nødsklien som er i forbindelse med nødutgangen over hver ving, erstattes med en dobbelt-sporet nødsklie over vingene.

EASA minner også selskapene om at det kreves en egen godkjennelse for å endre layouten i dagens operative Airbus A220-300 i markedet, og at endring til 149 seter krever ny sertifisering og godkjennelse av hvert individ.

Det er fra før kun Swiss og Air Baltic som opererer Airbus A220 i Europa, ingen av disse selskapet vil trolig gjøre endringer på sine fly. Air Baltic er den eneste operatøren som tidligere har ytret ønsker om å få til 148 seter i sine fly i følge FlightGlobal.

Nå kommer Air France til å få levert sine A220 med 148 seter, og dersom CSA Czech Airlines kommer seg ut av konkursbeskyttelsen og fortsatt ønsker å motta sine bestilte fly, kan de også bli utstyrt med 148 seter.

Airbus var selv den som kom opp med ideen om at dersom den enkle nødsklien over vingene blir økt til å være to på hver vinge, kan det gi godkjennelse for flere seter i et fly. Det er blant annet noe produsenten gjorde i forbindelse med Airbus A320neo-variantene.