Air Leap er det ferskeste flyselskapet som opererer innenlands i Norge, og det var derfor på høy tid med en reisereportasje med Hangar.no. Derfor ble vi med Air Leap på tur fra Oslo til Røros og tilbake, 7. og 9. juli. Som tidligere omtalt på Hangar.no ble rutene mellom Røros-Oslo og Ørland-Oslo 1. april slått sammen for å møte den sterkt reduserte etterspørselen under koronapandemien. Air Leap benytter egentlig Saab 340 med 33 seter på rutene, også de to første månedene etter sammenslåing, men fra 1. juni ble en større Saab 2000 satt inn i trafikk mellom byene.

Folketomme terminaler

En rolig morgen på Oslo Lufthavn

Da reisen ble foretatt frarådet Folkehelseinstituttet fortsatt å gjennomføre fritidsreiser utenfor Norge og Nordiske land med lav smittespredning. Dette var godt merkbart da det var en nokså folketom Oslo Lufthavn som møtte en klokka åtte, tirsdag morgen den 9. juli.

Det var heller ingen fare for å havne i kø noe sted i terminalen denne dagen. På returen tilbake til Oslo to dager senere var det også meget stille i avgangshallen på Røros Lufthavn, med rundt fem reisende til Oslo.

LPA111 går til Ørland via Røros fram til midten av august

Air Leap tilbyr online innsjekk i forkant av reisen og man kan derfor unngå å måtte sjekke inn manuelt. Via online innsjekk er det også enkelt å få digitalt boardingkort på smarttelefon, for eksempel til Wallet-appen på iPhone.

For øyeblikket er det ikke mulig å sjekke inn bagasje for hele reisen dersom du reiser videre fra Oslo Lufthavn etter ankomst med Air Leap, og selskapet har tidligere uttalt at det jobbes med å få en gjennomgående bagasjeordning på plass, men enn så lenge må bagasjen sjekkes inn på nytt for videre reiser.

Munnbind påbudt

Air Leap har, i likhet med flere andre flyselskapet, påbudt munnbind ombord. Man er selv ansvarlig for å bringe med munnbind i forkant av reisen og bruke det fra man kommer inn i terminalen til man går ut av terminalen på ankomststedet.

24 år gamle SE-LOM (tidligere operert av bl.a. Crossair, Swiss Air, Eastern Airways og BRA)

I flyet, en hvitmalt Saab 2000 med registrering SE-LOM, blir vi ønsket velkommen av en hyggelig flyvertinne. Vi bes vennlig om å sette oss bak rad 7, grunnet fordeling av vekt. Flyet vi reiser med er 24 år gammelt og eies av Sveaflyg. Det opereres nå i samarbeid med Lipican Aer, på vegne av Air Leap.

Flyet er langt i fra fullt verken fra Oslo til Røros eller tilbake. Anslagsvis er flyet bare kvart fullt opp fra Oslo tirsdag, og omtrent halvfullt tilbake fra Røros torsdag.

De aller fleste passasjerene reiste mellom Oslo og Ørland disse dagene, da det kun var to passasjerer som gikk av flyet på Røros tirsdag (inkludert undertegnede), og kun fem passasjerer som reiste fra Røros til Oslo torsdag ettermiddag.

Lys og luftig kabin

Moderne seter med luke i ryggen i stedet for setelomme

Selv om flyet bærer preg av å ha vært i drift i snart tjuefem år, ser kabinen ut til å være godt vedlikeholdt og oppgradert i senere tid. Setene er moderne og komfortable å sitte i, og de ser ut til å være forholdsvis nye. De er trukket i lysegrått skinn, og har et rom i toppen av ryggen for magasiner og sikkerhetsblad, i motsetning til den ‘gode gamle’ setelommen nede på ryggen.

Dette gir bedre benplass, men den mangler det ikke på fra før heller i dette Saab 2000-flyet. Det er ikke noe problem å få plass til beina selv om man har passert 190 cm, men pass hodet – taket i kabinen stopper ved 180 cm!

Rask og stillegående

Saab 2000 er omtalt som et av de raskeste turboprop-flyene i drift, noe vi også fikk erfare på begge turene. Selv om vi tirsdag lettet ti minutter etter rutetid fra Oslo Lufthavn, traff hjulene bakken på Røros like under ti minutter før oppsatt ankomsttid. Flyet brukte drøye 35 minutter på strekningen Oslo-Røros tirsdag, og tilnærmet det samme tilbake fra Røros til Oslo torsdag. I følge rutetidene på LPA111 og LPA114 mellom Ørland og Oslo er det satt av 50 minutter til strekningen Oslo-Røros.

To Rolls Royce AE 2100P-motorer sørger for god marsjfart

Saab 2000 er også nokså stillegående til å være propellfly, og det er også gjort tilpasninger for å dempe støy inne i kabinen på flyet. Selv i sete 9A, som er rett bak propellene, var propellduren merkbart svakere enn for eksempel i Dash 8-100/300. Klimanlegget ombord sørget også for en behagelig sval kabin.

Kraftig nedgang i passasjertall

Pent vær gir god utsikt fra et lite flyvindu

Koronautbruddet har gjort et solid innhogg i flytrafikken her i landet. Avinor kunne denne måneden rapportere om at nær 80% av alle flypassasjerer var borte i juni i år sammenlignet med samme måned i fjor. Utenlandstrafikken er hardere rammet enn innlandstrafikken, mye på grunn av reiserestriksjonene.

I en e-post til Hangar.no forteller Key Account Manager i Air Leap, Angela Friberg at selskapet har blitt godt tatt i mot av passasjerene både på Ørland og Røros, men at de ser en tydelig nedgang i passasjertallene i år sammenlignet med samme måneder i 2019. Rutene Ørland-Oslo og Røros-Oslo er planlagt å gå tilbake til å være to separate ruter igjen fra midten av august, da fløyet med selskapets mindre Saab 340 som rommer 33 passasjerer.

Friberg forteller også at selskapet vil se på passasjertallene og vurdere fortløpende om det blir behov for å sette inn større fly på rutene.

Koronapandemien har også påvirket servicetilbudet ombord, og det var ingen kaffekopp eller sjokoladebit å få på ombord denne gangen. Friberg bekrefter at Air Leap har stoppet servering ombord midlertidig som følge av smittefaren. At klaffebordet står tomt denne halvtimen i lufta er kanskje like greit i disse dager, og en kan heller nyte den flotte utsikten fra 22.000 fot.

Med dette vil Hangar.no takke Air Leap for at vi fikk være med på turen og vi håper vi sees igjen snart!

Takk for turen, Air Leap!

ANNONSE
Forrige artikkelBoeing har offisielt annonsert slutten på Boeing 747-produksjonen
Neste artikkelAir Leap viser frem ny flydekor