Hangar.no
Foto: Steffen Sundt
  • Forsiden
  • Norge
  • Hangar.no var med på FlyVikings siste tur – Ola Giæver: «Vi bare girer om»
Norge Omtaler

Hangar.no var med på FlyVikings siste tur – Ola Giæver: «Vi bare girer om»

I slutten av november avtalte Hangar.no å bli med FlyViking fra Trondheim opp til Bodø, fredag den 12. januar for å teste ut landets nyeste flyselskap. Datoen viste seg senere å være dagen for siste flyvning med selskapet – denne turen fikk vi bli med på!  Da undertegnede og 9 passasjerer møtte ved gate 27 på Trondheim lufthavn Værnes fredag kveld, satt også gründeren selv, Ola Giæver, og ventet bak spakene i flyet.

Foto: Steffen Sundt

 

Vemodig

«God helg – også sees vi plutselig igjen!», sier flyvertinne Annie Olsen i det hun vinker adjø til bakkemannskapene på Værnes før hun lukker flydøren. Vi letter akkurat på rutetid, kl. 17.00, og når setebelte-skiltet er slukket slår jeg av en prat med Annie. Hun sier det er vemodig at dette er siste tur for selskapet, og at det er synd det ikke gikk, men likevel er hun optimistisk. Hun er svært glad i å jobbe som kabinansatt og tar sikte på å holde seg i luften.

Flyvertinne Annie. Foto: Steffen Sundt

Annie har erfaring som flyvertinne i Norwegian, og har jobbet i FlyViking siden mai. Da kom hun over et innlegg om FlyViking på Facebook og bestemte seg for å sende de en melding. Dagen etter var intervjuprosessen i gang. Annie forteller at hun er svært glad for erfaringen hun har fått ved å jobbe på Dash 8, flytypen der man er én kabinansatt ombord, og aldri har angret på at hun tok utfordringen.

«FlyViking er en fantastisk arbeidsplass, og ingen av mine kollegaer har angret på at de tok jobben i selskapet. Vi er blitt som en liten familie, så det blir trist å si farvel», forteller Annie.

-Ser vi mer til Ola Giæver tror du?

«Det vet jeg ikke – men det jeg vet er at han er en luring!», sier Olsen og ler godt.

 

Aldrende fly

Flyet vi sitter på opp til Bodø er 32 år gamle LN-FVA eller «Faravid» som også var det første flyet selskapet mottok og som ble satt i trafikk i slutten av mars 2017. Flyet bærer ikke særlig preg av å være så gammelt innvendig. Setene er nye og gode, paneler på vegger er lyse og fine men man ser på design på bagasjehyller og merking av seterader at flyet har vært i bruk i noen år. Annie kan fortelle at de andre to flyene har nyere interiør.

Foto: Steffen Sundt

Alderen på flyene er også noe Ola Giæver legger vekt på da vi på 21000 fot kan høre Giæver over høyttaleren:

«Da var FlyViking-eventyret over for denne gang, men vi har lært. Som min gode venn Bjørn Kjos engang sa til meg: «Gamle fly – de må man styre unna. De står på bakken og der har de tekniske problemer». 

Giæver forteller også at drømmen vil være å skaffe nye fly, som er grønnere mer driftsvennlige, men om det foreligger noen konkrete planer går han ikke inn på.

 

Siste tur?

Etter landing i Bodø kommer en glisende Giæver ut av cockpit og vi rekker en liten prat mens han gir beskjed om hvor mye drivstoff han trenger videre til bakkemannskapene i Bodø.

-Er det rart å fly siste turen?

«Det er ikke siste tur – vi bare girer om! Vi har også lært at første gang man kjøper en bil så kjøper man ikke en over 20 år gammel bruktbil. Det finnes ikke Dash 8-fly som er produsert etter 1998, og dette flyet er over 30 år».

Ola Giæver gir inntrykk av at FlyViking har tatt lærdom etter driften av flyselskapet så langt og kostnadene som fulgte med. Hva som blir fortsettelsen må vi kanskje spørre viking-gudene om. Som Giæver sier i det vi forlater Dash-maskinen: «Follow me!»

Hangar.no følger som vanlig med!

Foto: Steffen Sundt

 

Tusen takk til Annie, Ola og resten av besetningen i FlyViking som ville ha oss med på turen!

Følg oss og lik oss:

Andre nyheter

Tidligere SAS-Dash 8 fikk problemer med nesehjulet i Peru

Hans Olav Nyborg

Loganair presenterer strikkeinstallasjon på Bergen lufthavn til støtte for strikkefestival

Jan-Kåre Folstad

Worldwide Flight Services skal drive sjømatsenteret ved Oslo lufthavn

Hans Olav Nyborg