Da den amerikanske flyprodusenten Boeing 19. august annonserte at det polske flyselskapet Enter Air har valgt å kjøpe to Boeing 737 MAX, samt to fly av samme type som opsjon, ble MAX-navnet dempet betydelig i pressemeldingen.

Spekulasjonen har vært mange rundt hvorvidt Boeing vil droppe MAX-navnet fra sin flytype. Pressemeldingen fra Boeing ble titulert med at Enter Air kjøper to Boeing 737-8. Altså ikke MAX, som Boeing selv har benyttet i samtlige pressemeldinger ved tidligere salg.

Boeing [NYSE: BA] and Enter Air today announced the Polish airline is expanding its commitment to the 737 family with a new order for two 737-8 airplanes plus options for two more jets.

Boeing

Riktignok velger Boeing i pressemeldingen å fokusere på at Enter Air vil supplere sin flåte med allerede leverte MAx-fly, med nye 737-8.

Produsenten refererer ellers til MAX som en flytype som er satt på bakken, men når det gjelder de nye flyene som er i bestilling, er det kun 737-8 som blir gjengitt. Spørsmålet er om dette er Boeings forsøk på å sakte men sikkert komme se vekk fra MAX-betegnelsen, og kun benytte -7 , -8 eller -10.

Flyselskapet Ryanair har allerede valgt å kutte ut bruken av MAX på sine fly, og kun benytte 737-8200.

Nå tyder mye på at Enter Air i Polen også gjør det samme, og muligens kan det bety at Boeing vil vekk fra MAX-navnet. Selv har Boeing ikke gått ut offentlig med kommentar rundt bruken av MAX-navnet. men flere luftfartseksperter i USA har tidligere i 2019 tatt til ordet for at Boeing høyst trolig kommer til å droppe det.

“We are humbled by Enter Air’s commitment to the Boeing 737 family. Their order for additional 737-8s underscores their confidence in the airplane and the men and women of Boeing,”

Boeing
Ryanair har droppet MAX-navnet Foto: Twitter / Woody Aeroimages