19.6 C
Oslo
19/09/20
Hangar.no

Har Boeing begynt å droppe MAX-navnet?

Da den amerikanske flyprodusenten Boeing 19. august annonserte at det polske flyselskapet Enter Air har valgt å kjøpe to Boeing 737 MAX, samt to fly av samme type som opsjon, ble MAX-navnet dempet betydelig i pressemeldingen.

Spekulasjonen har vært mange rundt hvorvidt Boeing vil droppe MAX-navnet fra sin flytype. Pressemeldingen fra Boeing ble titulert med at Enter Air kjøper to Boeing 737-8. Altså ikke MAX, som Boeing selv har benyttet i samtlige pressemeldinger ved tidligere salg.

Boeing [NYSE: BA] and Enter Air today announced the Polish airline is expanding its commitment to the 737 family with a new order for two 737-8 airplanes plus options for two more jets.

Boeing

Riktignok velger Boeing i pressemeldingen å fokusere på at Enter Air vil supplere sin flåte med allerede leverte MAx-fly, med nye 737-8.

Produsenten refererer ellers til MAX som en flytype som er satt på bakken, men når det gjelder de nye flyene som er i bestilling, er det kun 737-8 som blir gjengitt. Spørsmålet er om dette er Boeings forsøk på å sakte men sikkert komme se vekk fra MAX-betegnelsen, og kun benytte -7 , -8 eller -10.

Flyselskapet Ryanair har allerede valgt å kutte ut bruken av MAX på sine fly, og kun benytte 737-8200.

Nå tyder mye på at Enter Air i Polen også gjør det samme, og muligens kan det bety at Boeing vil vekk fra MAX-navnet. Selv har Boeing ikke gått ut offentlig med kommentar rundt bruken av MAX-navnet. men flere luftfartseksperter i USA har tidligere i 2019 tatt til ordet for at Boeing høyst trolig kommer til å droppe det.

“We are humbled by Enter Air’s commitment to the Boeing 737 family. Their order for additional 737-8s underscores their confidence in the airplane and the men and women of Boeing,”

Boeing
Ryanair har droppet MAX-navnet Foto: Twitter / Woody Aeroimages

Andre nyheter

Nær 700 Dreamlinere kan være rammet av ny produksjonsfeil hos Boeing

Hans Olav Nyborg

Boeing har funnet årsaken til drivstofflekkasjer i KC-46

Hans Olav Nyborg

EASA har testet ferdig 737 MAX – Nå må alle dataene gjennomgås før en godkjenning kan gis

Hans Olav Nyborg

Våre nettsider benytter cookies (informasjonskapsler) for å forbedre opplevelsen din av nettsidene ved at vi lærer mer om måten du bruker innholdet vårt på. Det kan f.eks. skje ved at en cookie «husker» innstillingene til neste gang, som visningsspråk på siden, og at sidene lastes raskere. Dette er standard internett-teknologi som de aller fleste nettsteder benytter. Ved å bruke nettsidene våre, samtykker du i at vi kan sette informasjonskapsler i din nettleser. Vi lagrer ikke informasjon som kan identifisere deg personlig gjennom dette. OK Les mer