Foto: Hans O. Nyborg

Flyselskapet airBaltic har hatt sin del med utfordringer når det gjelder stabilitet på Airbus A220-flåten selskapet disponerer.

I løpet av de to første årene med Airbus A220, fra 2016 til 2018, har flyselskapet byttet ut 50 flymotorer på 10 av sine nå 20 fly av denne typen. Det er flymotorer av typen PW1500G som er byttet ut med flere tekniske feil gjennom de to siste årene. Tallene kom frem etter at Swiss forrige uke satte sine Airbus A220 på bakken et par dager etter flere feil med motorene på sine fly.

Flyanalytiker Alex Macheras klarte å hente ut tallene på hvor mange ganger airBaltic hadde byttet sine motorer. Flyselskapet sier selv at utskiftningene skjedde på grunn av “forskjellige årsaker, inkludert planlagte motorbytter,” ettersom introduksjonen i trafikk av flytypen fra desember 2016 og frem til 2019 krevde “ytterligere oppmerksomhet og oppgraderinger i løpet av de innledende stadiene av utnyttelsen” som det het fra motorprodusenten Pratt & Whitney.

Hverken Swiss eller airBaltic vil offentlig uttrykke seg om hvorfor det har vært så hyppige motorbytter. Swiss satte tilbake sine Airbus A220 i trafikk sist torsdag etter en omfattende sjekk av motorene på samtlige fly i flåten.

ANNONSE
Forrige artikkelØkningen i flytrafikken på Gardermoen uteblir i 2019
Neste artikkelKapringsvideo som sprer seg i sosiale medier er fra øvelse hos meksikansk flyselskap!