Connect with us

Flyhistorikk

Har du hørt om Convair 660? Kanskje ikke så rart – flyet kom aldri i luften!

Convair 660

På midten av 1960-tallet var flymotorprodusenten Rolls-Royce klare med sin RRB 203 Trent motor tilpasset flyprodusenten Convairs nye kortdistanseflytype Convair 660. Motorene var utviklet for Fokkers Fellowship-fly, men ble raskt valgt for Convair 660 også.

Flyet med to slike motorer som skulle monteres på vingene lik den samme måten Comet-flyene hadde motorene, ville bli 25 meter langt, 9.5 meter høyt og et vingespenn på 26,2 meter.

Convair 660 skulle kunne ta 88 passasjerer i kabinen, eller en kombinasjon av 60 passasjerer med en fraktpaller bak i flyet. For fraktutgaven skulle flyet kunne ta fem fraktpaller inne i kabinen.

Produsenten valgte å gjøre 660 kroppen 60 centimeter bredere enn CV-340. Convair valgte å markedsføre flyet som kun var på tegnebrettet med at det kunne ta 15 prosent flere passasjerer enn tilsvarende flytyper hos konkurrentene. Setepitchen var 34 inch med 88 seter i kabinen.

Flyprodusenten solgte inn at CV660 kunne leveres fra mellom november 1971 og januar 1972. Prisen per fly var i 1968 beregnet til litt i underkant av 3 millioner amerikanske dollar.

Selv om konseptet med CV-660 var et spennende fly på tegnebrettet skulle det vise seg at flyselskapene var lunkne til å bestille det. Faktisk klarte ikke Convair å få en eneste bestilling som resulterte i at produksjonen av CV-660 ble igangsatt.

CV-660 endte sine dager på tegnebrettet og ble aldri fullført av produsenten.

 

FLERE FRA Flyhistorikk