Wikipedia

Ledelsen ved Dhaka internasjonale lufthavn i Bangladesh har fått nok. Etter 12 år med over 15 fly stående parkert på flyplassens fraktområde, har tonen blitt mer aggressiv. Nå velger flyplassen å beslaglegge 12 av flyene, og selge de som de er eller delene fra flyene på auksjon.

Åtte av de 12 flyene tilhører flyselskapet United Airways, som gikk konkurs i 2016. Siden da har ingen betalt leien for å oppbevare flyene på fraktområdet. Det dreier seg om en Airbus A310-300, fem MD-80 fly og to ATR-72 som tilhørte flyselskapet. To av flyene har blitt benyttet av selskapet Regent Airways og er av typen Dash 8, og en MD-82 i sørgelig tilstand som tilhørte GMG Airways.

Det siste flyet tilhørte selskapet Avina.

Google Maps viser noen av flyene, selv om bildet nok er noen år gammelt.

MD-80 flyene har sine historier tilbake til 1980-tallet, og starten av 1990-tallet. Her finner vi tidligere TWA, Airtours og Spanair-maskiner.

Disse operatørene er enten konkurs eller har valgt å parkere flyene sine her og forlatt dem, mens regningen for parkeringen har økt i omfang.

Myndighetene har brukt våren til å slette registreringen på flyene som står forlatt, slik at det har vært mulig å si at de nå er eierløse og kan selges som enten deler, eller metallskrap.

CAAB som drifter flyplassen sier til The Daily Star at flyplassen trenger sårt de fem ekstra parkeringsplassene til fraktfly som skal fly frakt inn og ut av flyplassen. I dag er det køordning for å få lastet opp et fly eller tatt ut frakt, det må det i følge ledelsen bli en slutt på.

Ved siden av de 12 flyene som nå er beslaglagt er det også et par Antonov-fly som står gjenglemt på plassen. Disse har stått så lenge at de bare må gå rett på søppeldynga heter det i følge ledelsen. Området har også hatt flere DC-10 stående etter Biman Bangladesh, men disse flyene skal ha blitt tatt hånd om av flyselskapet.

Foto: Wikipedia