12.6 C
Oslo
30/09/20
Hangar.no
Foto: TARMAC

Har innsett at Airbus A380-flyene må hugges opp – Umulig å selge eller leie ut på nytt

En av de største leasingselskapene som eier flest Airbus A380, tyske Dr. Peters har innsett at markedet for salg av brukte fly er helt fraværende. Selskapet har nå inngått en avtale hvor det franske flyselskapet Air France har returnert ett av sine A380, før leasingperioden er gått ut.

Flyets videre skjebne er trolig en signatur hos selskapet Tarmac i Frankrike, hvor flyet blir demontert og enkelte deler lagt ut for salg i markedet.

Problemet for det tyske selskapet som eier 21 fly av typen Airbus A380, er at restverdien på deler som kan selges etter at flyene er demontert, kun ligger i størrelsesorden 19 millioner amerikanske dollar. Rundt 175 millioner norske kroner. Investorene hadde håpet på 70 millioner dollar for deler fra hvert fly.

Air France har faset ut første A380 – Foto: Dresden Flughafe

Ett nytt Airbus A380 ligger i størrelseorden 400 millioner amerikanske dollar i innkjøp.

For investorene bak det tyske selskapet blir det en bitter erfaring å ha satset på verdens største passasjerfly. I følge Aviation Week som først omtaler saken, er det nå ingen andre utveier når flyene i tur og orden leveres tilbake fra flyselskapene, de må hugges opp.

Så langt er to Airbus A380 blitt demontert hos Tarmac, og delene fra disse flyene inkludert motorene, er det ventet at blir solgt i markedet til andre operatører, en jobb som tar rundt to år å få fullført som salg.

Må leie motoren videre

For at Air France skulle få levert tilbake ett av sine Airbus A380, måtte det franske selskapet godta å få levert tilbake de fire GP7000 motorene som sitter på flyet. Disse må Air France fortsette å leie ut leieperioden for selve flyet. Selv om flyselskapet i utgangspunktet ikke har behovet for disse, vil de inngå som reservemotorer i tilfelle behovet for å bytte på eksisterende fly skulle bli gjeldene.

Air France har bestemt seg for å fase ut samtlige Airbus A380 innen 2024, fire år før det var planlagt at flyene skulle ut av flåten.

Emirates faser ut sine første A380

Verdens største operatør av Airbus A380, Emirates Airlines har satt to A380

Et av flyene er A6-EOP, er ute av flåten etter at flyet falt ned fra gjekkene som holdt flyet oppe under vedlikehold. Flyets nesehjul var ikke felt ut, og da flyet falt ned og traff gulvet fikk det store strukturelle skader på nesepartiet og deler av flyskroget bak forreste dører. I tillegg fikk flyets radarkuppel i front større skader.

Foto: Twitter

Flyet var inne til teknisk A-sjekk. Dette flyet ble bygget i 2015. Det er trolig at dette flyet ikke kommer tilbake i trafikk. I tillegg skal selskapet ha tatt ett fly til av denne typen ut av trafikk og lagrer dette på flyplassen i Dubai.

I Frankrike i dag står det nå lagret syv Airbus A380-fly, rundt tre prosent av de totalt 238 fly som er produsert av flytypen. Hva som vil skje med disse flyene er trolig kun en vei, de blir demontert. Dette er fly som produsenten aldri fikk solgt eller hvor kunden av flyene er konkurs, har sagt fra seg kjøpet eller andre årsaker.

Andre nyheter

Wall Street Journal: Boeing legger ned 787 Dreamliner-produksjonen i Seattle

Hans Olav Nyborg

Nordisk leasingselskap leverte nytt fly til fransk flyselskap

Hans Olav Nyborg

FAA har godkjent GE9X-motoren

Hans Olav Nyborg

Våre nettsider benytter cookies (informasjonskapsler) for å forbedre opplevelsen din av nettsidene ved at vi lærer mer om måten du bruker innholdet vårt på. Det kan f.eks. skje ved at en cookie «husker» innstillingene til neste gang, som visningsspråk på siden, og at sidene lastes raskere. Dette er standard internett-teknologi som de aller fleste nettsteder benytter. Ved å bruke nettsidene våre, samtykker du i at vi kan sette informasjonskapsler i din nettleser. Vi lagrer ikke informasjon som kan identifisere deg personlig gjennom dette. OK Les mer