-1.4 C
Oslo
24/01/21
Hangar.no
FOTO: NTSC

Har mistet fem Boeing 737 i uhell og ulykker siden 2008

Flyselskapet Sriwijaya Air som opererer Boeing 737-500 flyet som styrtet siste helg ved Java i Indonesia, har mistet fem 737-fly siden 2008 i ulykker og uhell.

Selskapet har hatt en av de høyeste forekomstene av fly som må avskrives etter uhell der pilotene ikke har klart å stanse opp på rullebanen, blant flyselskap i regionen de siste 20 årene.

UHELL OG ULYKKER SIDEN OPPSTARTEN I 2007:

Flyselskapet Sriwijaya Air ble i 2007 inkludert i svartelisten til EU over flyselskap som ikke får operere inn og ut av EU/EØS, på grunn av flere brudd på sikkerhet og vedlikehold. Året etter i 2008 skled ett av selskapets fly av en rullebane på flyplassen Jambi og en person omkom. Flyet av typen Boeing 737-200 måtte kondemneres.

I 2011 skjedde det samme på nytt, nok et fly, en Boeing 737-300, skled av rullebanen i Yogyakarta, og flyet måtte kondemneres.

I 2012 skjedde samme typen hendelse hvor et Boeing 737-400 ble skadet under landing på flyplassen i Pontianak og flyet måtte kondemneres.

Og i 2017 var det på samme leksen igjen med et Boeing 737-300 som ble ødelagt under en landing etter at flyet skled av rullebanen. Flyet måtte også her kondemneres.

I 2018 fikk selskapet godkjenning til å bli fjernet fra svartelistene til EU, da sikkerheten nå skal ha vært god nok i følge luftfartsmyndighetene i Indonesia.

Flyselskapet har et eget datterselskap som flyr under navnet Nam Air og opererer 11 Boeing 737-500, samme typen som nå styrtet i havet.

Moderselskapet har hatt store utfordringer med vedlikeholdet og i følge FligtGlobal skal selskapet ha hatt problemer med å tilegne seg reservedeler til halvparten av de operative 737.

I lengre tid før koronautbruddet skal selskapet ha hatt flere av sine fly stående på bakken, i mangel av reservedeler. EU fjernet selskapet fra sine svartelister i 2018, nå må sikkerheten opp til ny vurdering, selv om selskapet ikke opererer til og fra EU eller EØS-land, melder Reuters.

Andre nyheter

Mistenker feil på autothrottle-systemet etter at 737 styrtet i Indonesia

Redaksjonen

West Atlantic 737 fikk skader etter hard landing

Redaksjonen

Prototype havnet i snøen etter bremsetest på rullebane i Russland

Redaksjonen

Våre nettsider benytter cookies (informasjonskapsler) for å forbedre opplevelsen din av nettsidene ved at vi lærer mer om måten du bruker innholdet vårt på. Det kan f.eks. skje ved at en cookie «husker» innstillingene til neste gang, som visningsspråk på siden, og at sidene lastes raskere. Dette er standard internett-teknologi som de aller fleste nettsteder benytter. Ved å bruke nettsidene våre, samtykker du i at vi kan sette informasjonskapsler i din nettleser. Vi lagrer ikke informasjon som kan identifisere deg personlig gjennom dette. OK Les mer