Flyselskapet Sriwijaya Air som opererer Boeing 737-500 flyet som styrtet siste helg ved Java i Indonesia, har mistet fem 737-fly siden 2008 i ulykker og uhell.
Selskapet har hatt en av de høyeste forekomstene av fly som må avskrives etter uhell der pilotene ikke har klart å stanse opp på rullebanen, blant flyselskap i regionen de siste 20 årene.
UHELL OG ULYKKER SIDEN OPPSTARTEN I 2007:
Flyselskapet Sriwijaya Air ble i 2007 inkludert i svartelisten til EU over flyselskap som ikke får operere inn og ut av EU/EØS, på grunn av flere brudd på sikkerhet og vedlikehold. Året etter i 2008 skled ett av selskapets fly av en rullebane på flyplassen Jambi og en person omkom. Flyet av typen Boeing 737-200 måtte kondemneres.
I 2011 skjedde det samme på nytt, nok et fly, en Boeing 737-300, skled av rullebanen i Yogyakarta, og flyet måtte kondemneres.
I 2012 skjedde samme typen hendelse hvor et Boeing 737-400 ble skadet under landing på flyplassen i Pontianak og flyet måtte kondemneres.
Og i 2017 var det på samme leksen igjen med et Boeing 737-300 som ble ødelagt under en landing etter at flyet skled av rullebanen. Flyet måtte også her kondemneres.
I 2018 fikk selskapet godkjenning til å bli fjernet fra svartelistene til EU, da sikkerheten nå skal ha vært god nok i følge luftfartsmyndighetene i Indonesia.
Flyselskapet har et eget datterselskap som flyr under navnet Nam Air og opererer 11 Boeing 737-500, samme typen som nå styrtet i havet.
Moderselskapet har hatt store utfordringer med vedlikeholdet og i følge FligtGlobal skal selskapet ha hatt problemer med å tilegne seg reservedeler til halvparten av de operative 737.
I lengre tid før koronautbruddet skal selskapet ha hatt flere av sine fly stående på bakken, i mangel av reservedeler. EU fjernet selskapet fra sine svartelister i 2018, nå må sikkerheten opp til ny vurdering, selv om selskapet ikke opererer til og fra EU eller EØS-land, melder Reuters.