Det amerikanske samferdselsdepartementet, U.S. Department of Transportation (DOT), har satt i gang en etterforskning av det amerikanske luftfartstilsynet FAA. Etterforskningen dreier seg om godkjennelsen av Boeing 737 MAX 8 og MCAS-systemet tilbake i 2017.

DOT ønsker nå å undersøke hvorvidt FAA benyttet seg av de riktige metodene rundt godkjennelse av et system som for flytypen var helt nytt.

En ny rapport som er utarbeide i forbindelse med godkjennelsen av flytypens datasystemer viser seg å peke mot at produsenten Boeing selv har gjort flere feil i både detaljbeskrivelsen av hvordan systemet fungerer og hvor viktig denne delen av det nye flyet ville være i forbindelse med opplæring av de som skulle fly 737 MAX.

Avisen The Seattle Times har gjennomgått godkjennelsen fra FAA til Boeing, der 737 MAX 8 er godkjent for salg og bruk, den identifiserer flere feil med vurderingen av MCAS-systemet, inkludert mangel på hvor mye kraft det nye flystyringssystemet har, og mangel på forklaringer rundt hvordan systemet kan tilbakestille seg hver gang en pilot utfører sine oppgaver, i tillegg mangler godkjennelsen å bli kategorisert feil i systemet som ett nivå under “katastrofalt”.

Den amerikanske kongressen har valgt å holde en høring om Boeing 737 MAX 8 flyene og de to ulykkene som har inntruffet på det siste halve året.

ANNONSE
Forrige artikkelFerdskriver fra ulykkesfly viser likheter med Lion Air-ulykken
Neste artikkelTUI selger fransk datterselskap