Boeing 737-800 - Foto: Hans O. Nyborg

Den amerikanske havarikommisjonen NTSB ( U.S. National Transportation Safety Board ) ber flyprodusenten Boeing om å endre designet på motordekselet som omgir motortypen CFM56. Henstillingen til Boeing gjelder også motorprodusenten CFM International som produserer selve motoren.

Henstillingen kommer som følger av den pågående undersøkelsen etter at en motor av denne typen havarerte på et Boeing 737-800 fly fra det amerikanske flyselskapet Southwest Airlines i 2018.

Deler av motorsekselet som gikk gjennom vindu sees på bildet til NTSB.

Flyet var på vei mellom La Guardia-flyplassen ved New York og Dallas International, da den ene motoren havarerte etter at et av viftebladene løsnet. Motoren fikk store strukturelle skader og deler av motordekselet rundt motoren ble skutt ut mot flykroppen. En stor del av dekselet gikk rett gjennom et av vinduene i kabinen og en passasjer omkom som følger av dette.

NTSB har i sine anbefalinger bedt både Boeing og motorprodusenten endre designet på dekselet som omgir motoren, slik at dette holder ødelagte motordeler på plass inne i motoren, og at deler ikke kan bli skutt ut som prosjektiler ved havari.

Da et av viftebladene i motoren knakk som følger av slitasje, traff det et svakt punkt i selve dekselet rundt motoren, som igjen førte til at dekslet ga etter og gikk i oppløsing. Dette igjen førte til at en stor del av bitene fra dekselet traff ett av vinduene og punkterte dette, i tillegg til å skade vingen og deler av skinnet på flykroppen.

Flyprodusenten Boeing sier i et notat at de tar anbefalingene fra NTSB på alvor og vil gjøre de som er mulig å gjøre for å minimere muligheten for at ulykken i 2018 skal gjenta seg.

NTSB ber Boeing vurdere å endre og forsterke designet på motordeksel på alle Boeing 737NG som er i trafikk i dag. Dette vil få enorme konsekvenser for Boeing og motorprodusenten dersom de velger å etterkomme det. Det vil medføre at over 7000 fly innen Next Generation-serien (Boeing 737-600,700,800 og 900) må inn å få ettermontert nye deksler når disse er klare.

Det er kun en anbefaling fra NTSB, og ikke et pålegg ettersom det er opptil FAA å avgjøre om dette skal pålegges produsenten eller selskapene å utføre.

NTSB har i sin anbefaling påpekt at det er snakk om 14.600 CFM56-7B motorer i drift verden over på Boeings 737NG-serie. Totalt er det 356 vifteblad montert inn i alle disse motorene. I løpet av de siste 20 årene er det kun registrert to slike typer motorhavari av den typen som skjedde med Southwest Airlines-flyet i 2018.

NTSB inspiserer motoren som havarerte på et Southwest Airlines fly i 2018 – Ett av viftebladene er borte. Foto: NTSB

ANNONSE
Forrige artikkelI går bestilte flyselskapet nye fly – I dag får de nok en etterforskning mot seg etter uhell
Neste artikkelEmirates og Boeing fullfører kjøpsavtale om 30 Dreamlinere