Havarikommisjonen med rapport om sjøflystyrt i Kvinnherad

Foto: Havarikommisjonen

Flyhavarikommisjonen har publisert en rapport med en teori om årsaken til at et sjøfly styrtet i Kvinnherad i fjor.

– Flygeren fikk store problemer med å kontrollere flyet, som vekslet mellom høyre og venstre vingedropp før det til slutt traff vannflaten, skriver kommisjonen om luftfartsulykken som fant sted på Ølve i Kvinnherad.

Analyse av filmopptaket indikerer at Cessna-flyet kom for tidlig opp i luften, og at det verken steg eller akselererte.

– Til sammen førte et tungt lastet fly, feilsatt trim og medvind til at flyet trolig behøvde lengre avgangsstrekning og høyere fart på sjøen og oppførte seg annerledes enn hva flygeren var vant med.

Under hendelsen slo flyet rundt, og kabinen havnet under vann. Men passasjerene reagerte raskt og evakuerte gjennom et lite sidevindu og greide å hjelpe piloten ut.

For at avgangen skulle ha vært vellykket, mener Havarikommisjonen at piloten burde hatt bedre kontroll på nesestillingen. Nest beste alternativ hadde trolig vært å avbryte startforsøket, heter det i rapporten.

Hendelsen skjedde 29. juli i fjor. Fire personer var om bord i flyet da det havarerte, men ingen av dem ble skadd. Det ble opprettet sak mot piloten, som senere ble henlagt da det ble konkludert med at intet straffbart forhold hadde funnet sted.

(©NTB)

ANNONSE
Forrige artikkelSvensk flyselskap bytter navn
Neste artikkelDiscover Airlines: Slik blir det nye Lufthansa- selskapet