Hangar.no
737 MAX styrtet i mars måned Foto. Ethiopian Airlines

Havarirapporten etter Ethiopian Airlines 737 MAX-ulykken skylder på Boeing – Sier lite om hva pilotene foretok seg

En interimrapport etter flyulykken med et Boeing 737 MAX-fly fra Ethiopian Airlines i mars 2019, gir all skyld for ulykken til flyprodusenten Boeing.

Det er myndighetene i Etiopia som har gjort sin første iterimrapport etter ulykken offentlig. Det mest oppsiktsvekkende med hele rapporten er at den både inneholder årsaken til ulykken, konklusjonen bak årsaken og forslag til forbedringer for å sikre at slike ulykker ikke skjer på nytt.

Det er høyst uvanlig at en interimrapport inneholder så konkrete punkter etter en flyulykke. I følge flere nyhetsbyråer som Reuters har hverken den amerikanske havarikommisjonen NTSB eller flyprodusenten Boeing ønsket å uttale seg om rapporten som nå foreligger.

Bloomberg News publiserte først detaljer fra rapporten og skriver at havarikommisjonen i Etiopia har gitt svært få detaljer rundt hvordan pilotene håndterte 737 MAX-flyet, og en konklusjon på hva som foregikk i cockpiten under, og rett i forkant av ulykken er beskrevet med få ord. Det bekymrer i følge Bloomberg flere etterforskere som har hjulpet til med å undersøke flyulykken og bidratt med fakta til rapporten.

Flere luftfartseksperter peker på at rapporten kan virke som å nærmest være en endelig rapport, med kun ett formål, å rette alt fokus mot Boeing.

Reuters melder at hverken flyselskapet Ethiopian Airlines eller luftfartstilsynet i landet har ønsket å uttale seg om rapporten.

Havarikommisjonen i Etiopia offentligjorde et utkast til en rapport i april i 2019, en måned etter ulykken, der feil på flyets sensorer og registreringen av disse i flyets datamaskiner fikk skylden for ulykken. Dette var relatert til MCAS ( Maneuvering Characteristics Augmentation System ) programvaren som er installert i MAX-flyene.

Interimrapporten nå konkluderer med at det er flyprodusenten Boeings skyld at ulykken skjedde, og at det er feil ved flytypen som pilotene ikke kunne ha forutsett.

Andre nyheter

Flystyrt i Pakistan: Pilotene brøt en lang rekke regler

Hans Olav Nyborg

Pressemøte i Pakistan: Pilotene meldte aldri fra om problemer med understellet

Hans Olav Nyborg

Mistenker flyselskap for å ha tuklet med taleregistrator i Airbus-fly

Hans Olav Nyborg

Våre nettsider benytter cookies (informasjonskapsler) for å forbedre opplevelsen din av nettsidene ved at vi lærer mer om måten du bruker innholdet vårt på. Det kan f.eks. skje ved at en cookie «husker» innstillingene til neste gang, som visningsspråk på siden, og at sidene lastes raskere. Dette er standard internett-teknologi som de aller fleste nettsteder benytter. Ved å bruke nettsidene våre, samtykker du i at vi kan sette informasjonskapsler i din nettleser. Vi lagrer ikke informasjon som kan identifisere deg personlig gjennom dette. OK Les mer