737 MAX styrtet i mars måned Foto. Ethiopian Airlines

En interimrapport etter flyulykken med et Boeing 737 MAX-fly fra Ethiopian Airlines i mars 2019, gir all skyld for ulykken til flyprodusenten Boeing.

Det er myndighetene i Etiopia som har gjort sin første iterimrapport etter ulykken offentlig. Det mest oppsiktsvekkende med hele rapporten er at den både inneholder årsaken til ulykken, konklusjonen bak årsaken og forslag til forbedringer for å sikre at slike ulykker ikke skjer på nytt.

Det er høyst uvanlig at en interimrapport inneholder så konkrete punkter etter en flyulykke. I følge flere nyhetsbyråer som Reuters har hverken den amerikanske havarikommisjonen NTSB eller flyprodusenten Boeing ønsket å uttale seg om rapporten som nå foreligger.

Bloomberg News publiserte først detaljer fra rapporten og skriver at havarikommisjonen i Etiopia har gitt svært få detaljer rundt hvordan pilotene håndterte 737 MAX-flyet, og en konklusjon på hva som foregikk i cockpiten under, og rett i forkant av ulykken er beskrevet med få ord. Det bekymrer i følge Bloomberg flere etterforskere som har hjulpet til med å undersøke flyulykken og bidratt med fakta til rapporten.

Flere luftfartseksperter peker på at rapporten kan virke som å nærmest være en endelig rapport, med kun ett formål, å rette alt fokus mot Boeing.

Reuters melder at hverken flyselskapet Ethiopian Airlines eller luftfartstilsynet i landet har ønsket å uttale seg om rapporten.

Havarikommisjonen i Etiopia offentligjorde et utkast til en rapport i april i 2019, en måned etter ulykken, der feil på flyets sensorer og registreringen av disse i flyets datamaskiner fikk skylden for ulykken. Dette var relatert til MCAS ( Maneuvering Characteristics Augmentation System ) programvaren som er installert i MAX-flyene.

Interimrapporten nå konkluderer med at det er flyprodusenten Boeings skyld at ulykken skjedde, og at det er feil ved flytypen som pilotene ikke kunne ha forutsett.