BEA

Den franske havarikommisjonen har for første gang informert fortløpende fra hele prosessen med å hente ut data fra ferdskriver og taleregistrator i Airbus A320-flyet som styrtet i Pakistan 22. mai.

Tidligere har BEA informert delvis om prosessen under arbeidet i etterkant av ulykker, men denne gangen har havarikommisjonen oppdatert og delt både bilder og informasjon forløpende mens det skjer.

Selv om flyet styrtet i Pakistan er det havarikommisjonen i Frankrike som har fått oppdraget med å hente ut alle data og lydfiler fra datakortene i flyets “svarte bokser”. Dette fordi flyet er produsert i Frankrike.

Denne uken har teknikere ved laboratoriet hos BEA åpnet opp begge enhetene og hentet ut alle data, som i første omgang ser ut til å være intakte. BEA har stor tro på at hendelseforløpet som førte til ulykken dermed skal kunne klarlegges på en god måte og kunne tolkes riktig, så fremt alle flyets instrumenter har fungert slik de skal, og alle dataene som er nødvendig er registrert.

Teknikere hos BEA leser inn data fra flyets ferdskriver på en PC – Foto. BEA

Det er ventet at den første rapporten etter ulykken vil bli fremlagt av BEA 22. juni i år.

Ved siden av etterforskere fra BEA har flyprodusenten Airbus også bistått ved å sende hele 11 eksperter på flytypen, flysikkerhet og flyulykker til Pakistan. Teamet skal hjelpe til med å forstå hva som lå bak ulykken, hvorfor den skjedde og hvordan dette kan unngås i fremtiden.

Datakortet som inneholder både flyets data og tale fra cockpiten. FOTO: BEA
ANNONSE
Forrige artikkelFraktfly endte opp utenfor rullebane etter avbrutt avgang
Neste artikkelAirbus truer med å saksøke kunder som kansellerer flykjøp