9.8 C
Oslo
30/09/20
Hangar.no
Foto: NASA

Her krasjlander NASA en Fokker F28 med vilje – 28 år forsinket

Romfartorganisasjonen NASA gjennomførte torsdag den største krasjlandingen ved testanlegget Langley i Virginia i USA noen gang. NASA slapp ned et eldre Fokker F 28 fly fra 32 meters høyde.

Målet med å droppet et fly fra denne høyden er å for å få en bedre forståelse av hva som skjer både med fly og med mennesker når en krasjlanding eller styrt skjer.

Ombord i Fokker-flyet var det plassert 24 høyteknologiske testdukker av samme typen som bilbransjen bruker i krasjtester for nye biler. Dukkene var i hovedsak tilsvarende menn med en vekt på mellom 70 og 115 kilo. Fem prosent av dukkene skal være lik kvinner med en vekt på gjennomsnitt på 60 kilo.

Det er også en gruppe med dukker som skal være barn i alderen 3, 6 og 10 år.

Fokker F28-flyet ble innkjøpt av NASA for 28 år siden. Det var meningen at denne fullskala krasjlandingen skulle gjennomføres innen to år. Det skulle gå 28 år og kalendere skulle vise 2019 før pengene kom på bordet i budsjettet til å gjennomføre testen.

Flyet ble utstyrt med høyteknologiske sensorer som skal gi forskere og NASA samt flyprodusenten verdifull informasjon om hva som skjer ved en ulykke. Målet skal være å forbedre omgivelsene inne i et fly slik at flere kan overleve en ulykken dersom det skulle skje.

NASA-test i 1984 med en Boeing 707 – FOTO. NASA

For at denne testen skulle kunne utføres nå måtte det hjelp til fra både det amerikanske forsvaret, FAA og en rekke statlige instanser. Selve slippet av flyet ble dokumentert også med mer enn 15 kameraer, alt fra Go-Pro til mer avanserte kameraer.

Selve testen tok under fem sekunder og har hatt en prislapp på 4, 2 millioner kroner for det amerikanske luftfartstilsynet FAA som er hovedaktøren bak NASA testen.

Forrige gang et fly ble styrtet med vilje var i 1984 da NASA fløy en Boeing 707 med fjernbetjening fra bakkenivå og krasjlandet flyet i en ørken. I 2012 ble også en Boeing 727 styrtet med vilje ved hjelp av fjernkontroll på bakken, men dette var et iscenesatt eksperiment som ble utført av en TV-kanal i samarbeide med NASA.

Det vil ta en god stund før alle dataene fra denne ukens krasjlanding kan analyseres og forhåpentligvis kunne bidra til sikrere fly i fremtiden.

SE VIDEO AV FLYFROPPET:

Andre nyheter

Fokker 50 havarerte i Mogadishu

Hans Olav Nyborg

Passasjer ga beskjed om at motordeksel falt av – Pilotene fortsatte flyturen

Hans Olav Nyborg

Mente det var for varmt i kabinen – Åpnet nødutgangen og gikk ut på vingen

Hans Olav Nyborg

Våre nettsider benytter cookies (informasjonskapsler) for å forbedre opplevelsen din av nettsidene ved at vi lærer mer om måten du bruker innholdet vårt på. Det kan f.eks. skje ved at en cookie «husker» innstillingene til neste gang, som visningsspråk på siden, og at sidene lastes raskere. Dette er standard internett-teknologi som de aller fleste nettsteder benytter. Ved å bruke nettsidene våre, samtykker du i at vi kan sette informasjonskapsler i din nettleser. Vi lagrer ikke informasjon som kan identifisere deg personlig gjennom dette. OK Les mer