Flyulykken med det norske Herculesflyet i Nord-Sverige kan på mange måter minne om ulykken med Air New Zealand rute 901 i 1979.

Rute 901 var på en rundtur over de arktiske strøk da Douglas DC-10-30 flyet kolliderte med fjellet Erebus, hvor alle 237 passasjerer og mannskapet på 20 omkom.

Høydemåleren på DC-10 flyet hadde store problemer med å låse seg fast til bakken under flyet og oppga falske verdier i forhold til høyden flyet hadde.

Pilotene var svært opptatt med å finne visuelle punkter i terrenget for å orientere seg, og så ikke at de fløy rett mot Erebus, som var dekket av snø og alt rundt var hvitt så langt øyet kunne se.

I 1979 ble det gjort feil ved at noen endret ruten flyet skulle fly og denne informasjonen ble ikke gitt videre til pilotene, som trodde de under flyvning var ett helt annet sted. Feilen ble først oppdaget da flyets GPWS – Kontrollenheten for avstand til bakken under – ga en advarsel om at flyet fløy for lavt ned mot terrenget. Da denne advarselen kom var det alt for sent å klare å løfte flyet over toppen på Erebus, med det resultatet at flyet fløy rett inn i fjellsiden.

Når en ser på statistikken for flyulykker hvor fly har fløyet inn i fjellsider, er det flere ulykker hvor mannskapet rett og slett har mistet det visuelle holdepunktet, og utstyret som måler avstand ned til bakken har enten gitt feil målinger eller varsellyder i cockpiten er slått av.

Den svenske havarikommisjonen håper nå å kunne finne flyets datafiler og kommunikasjonsopptager for å finne årsaken til at Herculesflyet fløy rett inn i fjellsiden.

ANNONSE
Forrige artikkelVideo: Er dette en UFO?
Neste artikkelRyanair må inn på teppet hos IAA