Foto: Inger Bjørndal Foss

Yrkesorganisasjonen Norsk Flygerforbund mener det danske flyselskapet DAT – Danish Air Transport driver med sosial dumping på den norske flyruten mellom Oslo og Florø. I et brev til samferdselsminister Knut Arild Hareide ber forbundet om at norske myndigheter kansellerer kontrakten med flyselskapet.

DAT vant anbudet om å få fly mellom Florø og Oslo lufthavn, men bruker sitt litauiske flyselskapet DOT på ruten. Her bemanner selskapet flyet med både danske og litauiske ansatte melder NRK i dag.

Det var 14. juni i år at det ble annonsert fra departementet at regjeringen hadde gått inn for kjøp av et minimumstilbud på flyrutene Florø–Oslo, Ørsta-Volda–Oslo, Stokmarknes–Bodø, Stokmarknes–Tromsø, Vadsø–Tromsø og Kirkenes–Tromsø. Avtaleperioden er 1. juli 2021 – 30. september 2021. Rutene til/fra Florø, Ørsta-Volda og Stokmarknes tas fra 1. oktober 2021 midlertidig inn den ordinære ordningen med offentlig kjøp av flyruter, de såkalte FOT-rutene.

I brevet fra Norsk Flygerforbund blir det pekt på at det i henhold til kontrakten med staten må være det selskapet som blir tildelt ruten som må operere dette. Det kan ikke brukes wet-lease som erstatning på rutene. Når DAT benytter DOT til å fly er dette med en wet-leasavtle som er brudd på kontrakten heter det.

– Det er ikke snakk om sosial dumping. Besetningen i det litauiske eller det danske selskapet har en tariffavtale. I kontrakten står det direkte at de ansatte skal ha mulighet til å organisere seg, og det har de også i Litauen. Du kan kalle det wet lease, eller du kan la være, men det er en kontrakt der begge selskapa har skrive under, sier Jesper Rungholm som er direktør i DAT til NRK.

DAT har lagt inn anbud på FOT-rutene med oppstart 1. oktober og ønsker å fortsette ruten mellom Florø o Oslo i to og et halvt år til.

Samferdselsdepartementet har på sin side svart flygerforbundet med at det ikke er snakk om wet-lease ettersom begge flyselskapene har underskrevet kontrakten med staten.