Foto: Hans O. Nyborg

Det portugisiske selskapet HiFly har blitt godt kjent i markedet for å være det eneste selskapet som har anskaffet seg en brukt Airbus A380. Nå er tiden inne for at dette flyet blir sendt videre til graven.

I følge Aeronews avslutter HiFly leien av A380-flyet som har blitt operert av datterselskapet HiFly på Malta. 9H-MIP som har den spesielle «Save the Coarl Reefs» dekoren på flyet, har det siste året stått mer på bakken enn det har fløyet på oppdrag for kunder av HiFly.

Nå har selskapet avgjort at det er slutt på å leie inn så store fly hos flere selskap, og derfor er markedet for denne typen leie nærmest ikke eksisterende.

Det at HiFly valgte å gjøre flyet om til et fraktfly under koronapandemien har heller ikke vist seg å være noen suksess.

Ett av selskapene som har leid inn kjempeflyet har vært Norwegian som i 2018 benyttet A380-maskinen på ruter mellom Gatwick og New York. I 2019 ble flyet også benyttet innleid på rute mellom Gardermoen og New York.

HiFly har spesialisert seg på wetlease, som betyr at selskapet leier ut fly med mannskap, når andre flyselskap eller reiseselskap har behov for å leie inn ekstra kapasitet. Airbus A380-flyet som var det første Singapore Airlines kvittet seg med, ble tilgjengelig i bruktmarkedet fra eierselskapet Dr. Peters i Tyskland. Da valgte HiFly å inngå en leieavtale for å bruke flyet i sin flåte med tilgjengelige fly å leie inn i kortere eller lengre perioder.

Det er nå mye som tyder på at dette flyet nå sendes rett til opphugging, så fort avtalen med HiFly er avsluttet og kjempeflyet er tilbakelevert eieren.

I 2018 ble kjempeflyet også stående på bakken i månedsvis uten å bli leid ut videre.

9H-MIP ble levert til Singapore Airlines som produksjonsnummer 006 fra Airbus i 2008. Dette er det eldste A380-flyet som har blitt operert i markedet, og var det andre flyet av denne typen som Singapore Airlines fikk levert.