Det kriserammede selskapet Hong Kong Airlines, som er del av HNA – Hainan-gruppen, har fått frist av myndighetene i Hong Kong til 7. desember med å skaffe mer kapital.
Dersom flyselskapet ikke kan vise til en bedre økonomisk plattform innen lørdag, mister selskapet sin driftslisens (AOC) samme dag.
LES OGSÅ: HONG KONG AIRLINES HAR EN FJERDEDEL AV FLYENE PÅ BAKKEN
I følge nyhetssiden FlightGlobal har også myndighetene satt press på eierselskapet HKA, hvor det blir etterlyst bekreftelser på at selskapet dersom kapitalen kommer i orden, vil kunne operere på en sikkert måte og innenfor gjeldene regler.
Hong Kong Airlines opererer en flåte med 12 Airbus A320, 26 Airbus A330 og fem Airbus A350. En lang rekke av flyene har den siste tiden stått uvirksom på bakken. Over halvparten av de ansatte mangler utbetalinger av lønn.
LES OGSÅ: FÅR KNIVEN PÅ STRUPEN DERSOM FORHOLDENE IKKE BEDRER SEG
Også tilbake i februar og mars raslet myndighetene med truslene om å ta fra selskapet lisensen.
Hangar.no kunne da melde at Air Transport Licensing Authority (ATLA) i Hong Kong hadde sett seg lei på at selskapet som eies av samme moderselskapet som Hainan Airlines, ikke ser ut til å få orden på sin økonomi.
Så sent som i slutten av februar fikk flyselskapet søksmål mot seg fra leasingselskapene IFLC og AerCap på rundt 150 millioner Hong Kong dollar, for uteblitt leie av fly i flåten.
I følge kinesiske medier som avisen SCMP skal Air Transport Licensing Authority (ATLA) vurdere om selskapet mister sin AOC-lisens dersom en plan for å få orden på finansene ikke bli levert og er tilfredsstillende.