Foto: Hans O. Nyborg

Når høstferien nå starter neste uke, forventer Oslo lufthavn svært få reisende. Mens dagene under høstferien i 2020 hadde i gjennomsnitt 100.000 reisende per dag, er det forventet maks 25.000 på toppene per dag i år.

– Selv om vi går inn i en periode som normalt sett gir en betydelig økning i antall passasjerer, ser vi at trafikkøkningen som kom i sommer har stoppet opp. Høstferien ser ikke ut til å bli noe unntak, og vi forventer at de lave trafikktallene vil stabiliserer seg på dette nivået utover høsten, sier direktør for trafikkutvikling i Avinor, Gaute Skallerud Riise.

På Norges hovedflyplass vil man i forbindelse med høstferieutfarten passere i overkant av 25 000 reisende enkelte dager. Dette er et svært lavt antall sammenlignet med 2019, hvor tallene lå på over 100 000 passasjerer på de travleste dagene.

Tar imot passasjerene på en trygg og god måte
Selv om antall passasjerer er lavere enn normalt skal de som likevel reiser være sikre på at det er trygt å reise fra norske lufthavner. Avinor følger råd og retningslinjer fra helsemyndighetene og tar smittevern på alvor.

– En rekke tiltak er innført for å sikre at avstandsreglene kan holdes og at passasjerene selv kan ivareta god håndhygiene. Montering av pleksiglass, klistremerker i gulv, på innsjekkingsautomater og stoler er noen eksempler, sier senior kommunikasjonsrådgiver i Avinor, Nora Hoberg Prestaasen.

Renholdet er tilpasset det til enhver tid gjeldende behov, og fokuset er stort på berøringspunkter i terminalen som hyppig brukes av passasjerene. Tilgjengelighet og plassering av hånddesinfeksjon er også et prioritert tiltak. Hyppigere oppfølging av toaletter, der påfyll av såpe, papir og generelt renhold blir sjekket ekstra.

– Vi ber de reisende om å være oppmerksomme på informasjon fra flyselskapet knyttet til bruk av munnbind. Noen deler ut munnbind til sine passasjerer, mens andre krever at passasjerene har med dette selv, sier Prestaasen. De fleste flyplassene har utsalgssteder som selger munnbind.

Ønsker å opprettholde et godt servicetilbud
Selv om en del serveringssteder, kiosker og butikker er stengt på flyplassene, er det mulig å få kjøpt både mat og drikke i terminalen. Alle butikker og serveringssteder følger myndighetenes råd knyttet til renhold og legger til rette for god avstand.

I tillegg til enkelte stengte butikker og serveringssteder er servicetilbud som ammerom, lekerom o.l. stengt på grunn av smittefare, skriver Avinor i en pressemelding.

ANNONSE
Forrige artikkelSAS åpner for flyvninger til Kina igjen
Neste artikkelFlyselskap ber leasingselskap om å få betale leie av fly kun per brukte flytime