Kristine Mayers er en av hoveddesigneren bak den nye SAS-dekoren - Foto: Hans O. Nyborg

Flyselskapet SAS lanserte 19. september sitt nye design for fremtiden. Bak prosessen med å komme frem til hvordan profilen og flyene skal se ut med dekor i fremtiden, ligger det timer på timer med prøving og feiling.

Vi har spurt en av hovedpersonene bak designet, Kristine Mayer som er sjef for produktdesign i SAS fem spørsmål om den nye dekoren;

-Hva er hovedtanken bak designet slik det nå endelig fremstår og skal benyttes på flyene?

-Tanken bak designet er å finne et design som harmoniserer med den visuelle profilen til SAS som vi introduserte i 2015. Det er å skape et moderne uttrykk, samtidig som vi er tro til vår egen historikk. Det er nettopp i historikken vi har funnet elementene som er tatt med videre for å være fremtidsrettet, sier Kristine Mayer til Hangar.no.

-Hvor tro har dere egentlig vært mot det “gamle” designet som har fulgt SAS gjennom historien med logoer og farger?

-Gjennom årene i historien til selskapet er det gjort noen fantastiske designgrep som vi har stor respekt for og som vi mener vi har tatt med oss også videre inn i historien. De siste 20 årene også har designet stått frem som moderne, men nå var det på tide å oppdatere dette, selv om jeg liker veldig godt det vi har hatt frem til nå.

-Finnes det elementer eller deler av designet som er en trend nå i tiden vi lever i og som er speilet i det SAS nå skal benytte?

-Noen trender er det selvsagt som finnes med i vårt design. Du har sikkert sett på halepartiet at vi har valgt å trekke ned blåfargen slik at den fortsetter hele veien ned på flykroppen. Det er en type trend som mange flyselskap velger å benytte for å vise sin identitet og tilknytting til en farge. For oss var det blåfargen som står sterkt og som er del av vårt design, og den valgte vi å bruke på denne måten for å uttrykke oss tydelig.

-Hvor spennende har det vært å jobbe med et nytt design for SAS?

-Det er et utrolig spennende arbeide å ta tak i. Jeg har jobbet med designet i SAS de siste seks- syv årene og har etterhvert sett at tiden var moden for en forandring i forhold til dagens uttrykk. Vi designet nytt interiør for noen år tilbake og ellers oppdaterte vårt visuelle uttrykk ute blant publikum. Nå fikk vi jobbe med selve dekoren utvendig på flyene og følte helt fra starten at dette var på tide å gjøre noe med. Det har helt klart vært en spennende prosjekt å jobbe med.

-Hvor lenge holder det nye designet tror du? I 20 år fremover?

-Vi har valgt å laget et design som skal kunne holde lenge. Så dette vil holde så lenge SAS har den identiteten og uttrykk som finnes i dag. Så den kommer til å holde lenge, avslutter Mayer.

Foto: Hans O. Nyborg

ANNONSE
Forrige artikkelCondor i Tyskland får statsgaranti på 360 millioner euro
Neste artikkelTUI støvsuger markedet for innleie av fly til vintersesongen etter Thomas Cook-konkursen