Det startet med fire kunder som var veldig interessert i å kjøpe babyen til Airbus, A318. Med Air France, Egyptair, TWA og leasingselskapet ILFC så valgte styret hos produsenten å godkjenne produksjonen av den nye flytypen i 2000, for leveranse av det første flyet i 2002.

Kravet fra styret var at salgsavdelingen hos Airbus solgte minst 100 fly, da kunne produksjonen settes i gang. Med de fire kundene og lovnader fra Air China og L’Aeropostal var målet nådd, flyet kunne bygges.

Flytypen ville få 107 seter i kabinen, og Airbus regnet seg frem til at de i perioden 2000 til 2005 ville kunne selge 1300 fly av A318.

Avtalen med Pratt & Whitney ble inngått, og motortypen PW6000 ble utviklet for å kunne passe med et fly i denne størrelsen.

FRANSK LANSERINGSKUNDE

Det franske selskapet Air France ble lanseringskunde for flytypen og la inn en bestilling på 15 bekreftede kjøp av fly, med en opsjon på ti fly til.

Egyptair bestemte seg først for 10 fly, men endte opp med kun å kjøpe tre stykker, som skulle erstatte selskapets eldre Boeing 737-200. Det var derimot det amerikanske TWA som valgte å toppe bestillingen med 50 Airbus A318, og ILFC 30 fly.

Air France ble den største kundene for flytypen som floppet for Airbus – Foto: Hans O. Nyborg

Første flyvning fant sted 15. januar 1999 , forsinket med seks måneder. Lanseringskunden ble amerikanske Frontier i juli 2003.

Til tross for flere runder hvor Airbus hadde håpet å få med seg Finnair, Aeroflot, Lufthansa, Swiss og TAP som kunder, ble det med årene mer og mer klart at denne flymodellene var det ikke et marked for, den var rett og slett for liten.

LA NED PRODUKSJONEN

Mens Airbus hadde sett for seg minst 1300 produserte fly, skulle skuffelsen bli stor når prosjektet ble lagt ned ti år senere i 2013, med kun 80 fly solgt. TWA valgte like før 2001 å oppjustere sin bestilling av flyet til 75 + 75 i opsjon. Da TWA ble solgt til American Airlines ble også bestillingen hos Airbus kansellert.

Airbus demonstrerer A318 under ILA i Berlin i 2006 FOTO: HANS OLAV NYBORG

For Airbus ble A318 en flopp av et fly. Selskapene ønsket ikke denne typen fly, det var for smått til å passe inn i rutenettverket. Med 107 seter var det nærmest som et regionalt propellfly å regne, men med jetmotorer.

HVA SKJEDDE MED FLYENE?

Frontier Airlines kjøpte 11 A318 som ble operert mellom 2003 og 2013, samtlige 11 fly ble deretter hugget opp. Air France opererer 18 fly totalt, det ble også så mange selskapet valgte å bestille.

ANNONSE
Forrige artikkelBer Airbus levere nye fly raskere – Går mot strømmen
Neste artikkelFørste Airbus lander på St. Helena