Hangar.no
Foto: Boeing

Hva skjedde med British Midland?

Husker du flyselskapet British Midland? Selskapet ble etablert som en flyskole tilbake i 1938. I 1947 valgte selskapet å satse videre med å starte opp charterflyvninger under navnet Derby Aviation.

I 1964 ble det klart at selskapet skulle endre navnet sitt til British Midland Airways, BMA. På 60-tallet ble det hentet inn Viscount 736 og på 70-tallet ble det BAC One Eleven 523 som preget flåten. På 70-tallet ble det også satses stort med Boeing 707, og ruter til Afrika og Asia ble opprettet fra Storbritannia. Selskapet valgte også å bestille seg DC-9, og på 1980-tallet Boeing 737-200.

I 1985 ble navnet på selskapet endret til bare å være British Midland. I 1987 fikk selskapet SAS inn på eiersiden i selskapet.

ULYKKEN SOM ENDRET ALT

I 1988 ble selskapet det første i Strorbritannia og ett av de første i verden til å operere den helt nye Boeing 737-400. 737-400 skulle ta over etter både 200 og 300-versjonene og var det mest moderne utgaven av den populære flytypen til Boeing.

Flyet ble levert til British Midland 15. oktober 1988. Tre måneder senere lå flyet havarert like før starten på rullebanen til East Midland-flyplass i Storbritannia. Pilotene hadde fått indikasjon om en motorbrann i den ene motoren og skulle skru av denne under landing, men ved en feil ble den motoren som ikke hadde brann i seg slått av.

G-BMAM, DC-9-30 levert til selskapet i januar 1984 etter å ha fløyet for Air Tanazania siden 1977. Foto: Douglas

Av de 126 som var ombord døde 47, mens 74 fikk alvorlige skader. Etter denne ulykken hadde selskapet store utfordringer med å komme seg opp og bli et stort flyselskap. Så i løpet av 1990-årene ble det tatt en avgjørelse på at selskapet skulle endre flyflåten fra Boeing og Douglas til Airbus.

Boeing 737-300 (G-OBMP) som ble levert til selskapet i 1992. FOTO: HANS O. NYBORG

SAS UT – NYTT NAVN

I 1999 ble det bestemt at SAS ville trekke seg ut av eierskapet til British Midland, noe som i løpet av år 2000 ble en realitet. Det skjedde ved at SAS valgte å selge sin aksjepost i det britiske selskapet til det tyske konsernet Lufthansa.

I forbindelse med dette salget ble det også bestemt at selskapet skulle inn i den nye Star Alliance, og samtidig at navnet British Midland var uheldig for å skape vekst. I 2001 ble selskapet derfor døpt om til BMI.

Før dette hadde selskapet 7,5 millioner reisende i 2001, mens det i 2005 etter navnebyttet og omlegging av eierskapet hadde klatret til over 10 millioner reisende.

I 2005 ble også selskapet British Mediterranean Airlines kjøpt opp av BMI, dette ble kjøpt fra British Airways som ønsket å kvitte seg med alle datterselskapene det hadde i porteføljen. I løpet av den neste fem årene skulle selskapet slite stort i motbakke. Finanskrise i Europa, restriksjoner på slots ved London Heathrow og tøffe vilkår gjorde at BMI blødde penger.

Boeing 737-400 (G-OBMM) levert i 1991 til selskapet – FOTO: Hans Olav Nyborg

NYTT NAVN – DYSTRE TIDER

I 2012 forsøkte selskapet å på nytt endre navn, til British Midland International, BMI skulle beholdes som logo, men nå ville selskapet tilbake til røttene. tapene økonomisk fortsatte og samme år måtte flåten reduseres til et minimum, og alle Airbus-fly ble byttet ut med noen enkelte Embraer-fly.

Etter sommeren dette året tapte selskapet rundt en million britiske pund i måneden. Den 27. oktober 2012 var det over, da var selskapet historie og konkurs. I forbindelse med konkursen ble selskapet solgt til IAG-gruppen som eier både British Airways og Iberia som overtok alle landingstidene på London Heathrow som BMI hadde.

Gjennom tidene opererte selskapet rundt 80 fly, med Airbus A321, Fokker 70, Boeng 737, DC-9 og ATR som gjengangere.

British Midland-navnet ble byttet ut med BMI (Foto: Hans O. Nyborg)
Mot slutten…Airbus A321 med bare BMI-titler i 2005 (FOTO: HANS O. NYBORG)

Andre nyheter

737-versjonen som erstattet 200 varianten

Hans Olav Nyborg

20 år siden Concorde-ulykken i Paris

Hans Olav Nyborg

Hva skjedde med Norwegians MD-80-fly?

Hans Olav Nyborg

Våre nettsider benytter cookies (informasjonskapsler) for å forbedre opplevelsen din av nettsidene ved at vi lærer mer om måten du bruker innholdet vårt på. Det kan f.eks. skje ved at en cookie «husker» innstillingene til neste gang, som visningsspråk på siden, og at sidene lastes raskere. Dette er standard internett-teknologi som de aller fleste nettsteder benytter. Ved å bruke nettsidene våre, samtykker du i at vi kan sette informasjonskapsler i din nettleser. Vi lagrer ikke informasjon som kan identifisere deg personlig gjennom dette. OK Les mer