Foto: Boeing

Den første Boeing 747-130 med Lufthansa-registreringen “D-ABYA” hadde produksjonsnummer 12. “Yankee Alpha”, som det ble kalt i selskapet, ble overlevert til Lufthansa 9. mars 1970 og ble satt inn på rute fra Frankfurt til New York for første gang 26. april 1970.

Lufthansa var det første europeiske flyselskapet som ga passasjerene muligheten til å fly av Jumbojet, og det andre internasjonale flyselskapet som fulgte etter lanseringsselskapet Pan Am.

D-ABYA fotografert av Boeing før leveransen i 1970. FOTO: BOEING

D-ABYA ble første gang benyttet som registrering på en Boeing 747-130, den første i rekken av jumbojets til Lufthansa. Flyet ble produsert på Everett ved Seattle, og sto ferdig til å overleveres 18. februar 1970.

Lufthansa hentet flyet i mars og det ble da operert på selskapets ruter frem til det sommeren 1978 ble faset ut og satt på bakken.

NY OPERATØR TAR OVER

I november samme år ble flyet solgt til et leasingselskap som så igjen valgte å leie ut flyet til Braniff International Airways for en periode på fem år. I 1982 gikk flyselskapet konkurs og dermed ble det levert tilbake til leasingselskapet.

Braniff i sine oransje farger (Braniff)

I 1982 får flyet et kort opphold hos VIASA i Venezuela, før det i mai 1983 ble solgt videre til ONA Airways, Overseas National Airways. Selskapet velger å leie ut flyet til Egyptair på en ti års kontrakt.

Men ONA går konkurs seks måneder senere i desember. Da kjøper leasingselskapet GATX flyet og leier det ut til Transamerica Airlines i mai 1984. I november 1985 er det klart at dette selskapet er i ferd med å slippe opp for penger og en konkurs nærmer seg. Da ender flyet opp hos en ny operatør.

TOWER AIR

Det er det amerikanske flyselskapet Tower Air som overtar flyet når kalenderen nærmer seg 1986. Selv om flyet i enkelte perioder er leid ut til andre aktører, blir det i flåten til selskapet frem til det går konkurs i år 2000.

I 2001 har flyet stått parkert på JFK-flyplassen ved New York i ett år, da blir det hugget opp og solgt som metallskrot.

Dermed fikk Lufthansas første Boeing 747 31 år før det møtte gravemaskinene som kuttet det opp.

I april 2012 fikk D-ABYA nytt live i form av at Lufthansa ga en av sine Boeing 747-8 denne registreringen.

Slik så 19746 ut i sine siste år. FOTO: WIKIPEDIA – Legg merke til at på flyets høyre side sett forfra er det ene av de tre vinduene på øvre dekket tettet igjen, ikke på venstre side.

ANNONSE
Forrige artikkelTsjekkiske myndigheter ønsker å kjøpe CSA Czech Airlines
Neste artikkelSAS samarbeidspartner mot konkurs – Får beskyttelse mot kreditorer