FOTO: DOUGLAS COMPANY

McDonnell Douglas lanserte MD-11 som en oppfølger til sin DC-10, og flyselskapene satte seg opp på interesselisten i tur og orden. Listen ble lang og produsenten var svært positiv og optimistisk rundt både lanseringen og salget av det nye flyet.

Da de to første flygende prototypene ble rullet ut, N111MD og N211MD i januar og april 1990, hadde halvparten av selskapens som hadde tegnet som interessenter trukket seg.

MD-11 ble lansert i 1986 og fikk raskt 52 bestillinger totalt, i tillegg til 40 på opsjon. Både SAS og UTA samt KLM var såkalte varme kunder for Douglas. Før prototypene ble rullet ut for sine første tetsflyvninger, hadde både SAS og UTA trukket seg som kunder for flytypen.

N211MD rulles ut som prototype hos Douglas i 1990 (Douglas)

En kunde som sto først i rekken for å få levert flyet var derimot et fraktselskap, FedEx. I avtalen hadde selskapet fått Douglas med på at prototypen N211MD skulle få montert inn en lastedør inn til kabinen. Dette ble også bygget på det som i starten skulle fungere som et testfly og et demonstrasjonsfly for hva MD-11 kunne stå for.

Mens det finske flyselskapet Finnair kom inn fra sidelinjen og ble lanseringkunde for flytypen hos passsjerselskap, ble det avtalt at Fedex skulle få sine første fly levert etter at perioden for å testfly flyene var over.

MD-11 hadde sin første flyvning 10. januar 1990.

LANGT FRA SOM LOVET

Det skulle raskt vise seg at Douglas-fabrikken hadde tatt seg vann over hodet. MD-11-flyene slukte drivstoff i store mengder, og kunne absolutt ikke klare de lange distansene produsenten hadde gitt inntrykk av. Flere av kundene som hadde flytypen i bestilling, American Airlines og Swissair var tydelig i sin skuffelse over at flyene hadde blitt solgt uten at Douglas kunne levere de produktet som var solgt.

Swissair hentet sitt første MD-11 fly i 1991 (Swiss)

Det første MD-11 flyet som ble levert gikk til Finnair den 7. desember 1990, mens den første prototypen til Douglas , N211MD ble levert til FeEdx 29. mai 1991. Da var testene av flytypen ferdige og gjennomført. Flyet ble bygget om helt til fraktfly, og søsterflyet, N111MD fulgte etter til FedEx i juni samme år.

Begge MD-11 flyene som var prototypene flyr fortsatt i 2020 for FedEx, med 30 år på vingene som fraktfly.

N211MD i FedEx-drakt (Wikipedia)
ANNONSE
Forrige artikkelSlipper ny video som viser Aeroflot-Sukhoiulykke i 2019
Neste artikkelNorwegian må utsette lønn til innleid arbeidskraft i Storbritannia