FOTO: HANS OLAV NYBORG

Det er kanskje ikke noe du minnes så godt, at flyselskapet Norwegian har operert en flåte med MD-80 fly. Selskapet operert åtte MD-82 og MD-83 fly i perioden fra april 208 og frem til august 2009.

Så hvorfor MD-80 i en flåte med Boeing 737? Svaret er ganske enkelt at Norwegian valgte i 2007 å kjøpe opp daværende operatør i Sverige, FlyNordic. Flyselskapet var under eierskap av det finske flyselskapet Finnair, og i en forbindelse der Finnair valgte å samarbeide med Norwegian, og å kjøpe en mindre eierandel, fulgte FlyNordic med som del av avtalen.

Dermed kunne Norwegian i juni overlevere rundt fem prosent av aksjene i Norwegian til Finnair, betalingen var ganske enkelt åtte MD-80, en AOC-lisens i Sverige og ett flyselskap.

FlyNordic hadde røtter tilbake til 1996, den gang som Reguljair. Senere som FlyNordic dba, og så Nordic Airlink. Det var Finnair som i 2003 valgte å kjøpe selskapet og døpe det om til FlyNordic igjen.

SE-RDV levert til Finnair i 1997, FlyNordic i 2004, Norwegian i 2008.
FOTO: HANS OLAV NYBORG

To av MD-80 flyene var opprinnelig Finnairs fly levert tilbake i 1983 fra Douglas til det finske selskapet. Resten var fra senere på 1980-tallet. Da Norwegian i 2008 begynte å motta sine nye Boeing 737-800 startet også jobbe med å fase ut MD-80 flyene som knapt hadde vært del av selskapets flåte i noen måneder.

To av MD-80 flyene ble faset ut og ble parkert på en flyplass i Sverige. SE-RBE og SE-RDR ble deretter hugget opp, og aldri solgt videre. Mens de seks MD-80 som gjenstod i flåten ble lagt ut for salg.

Disse flyene endte sine dager hos det amerikanske flyselskapet Allegiant Air, som både fløy noen av maskinene i noen år, og brukte deler fra flyene til sine andre MD-80 fly.

SE-RFA hos Norwegian hadde en fortid fra det ble bygget i 1988 og fløy for Transwede Airways før det ble solgt til Finnair i 1996. Det samme skjedde med SE-DLV, som startet hos Transwede i 1993, dette flyet ble også solgt til det amerikanske flyselskapet etter sin knappe tid hos Norwegian.

SE-DLV hos Norwegian fra 2008 til 2009 ble levert til Transwede i mars 1993. Her på Gardermoen i 1994.
(FOTO: HANS OLAV NYBORG)

Allegiant Air faset ut de fleste av MD-80 fra Norwegian i 2018, noen ble hugget opp, noen solgt eller levert tilbake til leasingselskap, og noen endte opp som delelager for andre fly.

ANNONSE
Forrige artikkelIcelandair inngår samarbeide med airBlatic
Neste artikkelLufthansa lanserer nytt flyselskap for fritidsreiser