Hangar.no
Flyhistorikk

I 1969 landet en Boeing 747 på Renton – det endte nesten i katastrofe

Den 13. desember 1969 ble det bestemt at en av de første testflyene for den nye Boeing 747 skulle flys til den lille flyplassen Renton i Seattle. En flyplass der Boeings 737-varianter kommer ut av produksjonshangaren, tar av og flyr til Boeing Field for å gjøres ferdig. Det er svært sjelden at fly faktisk lander på den korte rullebanen på Renton.

Denne desemberdagen i 1969 gikk det meste galt. Flyet som var fult av testutstyr skulle egentlig til Everett hvor jumboene ble produsert, men ettersom personellet som skulle demontere alt testutstyr ombord var flyttet til Renton skulle flyet hit. Pilotene som vanligvis fløy testeflyvningene med jumboene var ikke tilgjengelig så to andre piloter med mindre erfaring fra å fly de store flyene ble bedt om å ta maskinen ned til Renton.

RA003 ble fløyet ned av de to pilotene, men på klappsete i cockpiten satt den kjente Joe Sutter og fulgte med. Sutter var mannen som hadde tegnet og designet jumboen.

Pilotene var kjempe nervøse før landingen på den korte rullebanen, det var kun tre Boeing 747 i testprogrammet på denne tiden og det var få som hadde fått noen erfaring med å fly kjempeflyene.

Da jumboen ble satt ned på rullebanen på Renton startet det reneste helvete for pilotene. Flydeler og motordeler fløy alle veier og det endte med en stykk Boeing 747-121 som fikk store skader på både flykroppen, vingene og ikke minst motorene.

Hva som egentlig skjedde er det minst fire forskjellige varianter på, fra pilotene selv til etterforskere i NTFB. Flere teorier går ut på at pilotene ville ta det meste ut av rullebanen som var på under dagens 1640 meter, og landet flyet for nærme enden som går ut i Lake Washington. Fra vannet går rullebanen i en svak helning oppover mot midten.

Hjulene på Boeing 747-flyet tok i mot rullebanen først da flyet landet, men kort tid etter punktere samtlige hjul.

Det spesielle med hendelsen var at det ble filmet av en filmfotograf. Du kan se video av landingen under.

Flyet ble tauet inn i en hangar og bygget opp igjen før det senere ble levert til Pan Am som N732PA.

Kilder: Joe Sutters 747, Boeing History 1945-1990

 

Følg oss og lik oss:

Andre nyheter

Her står et av de tidligere DC-8 flyene til SAS og råtner bort

30 år siden Torghatten-ulykken

Steffen Sundt

30 år siden Iran Air 655