Hangar.no
Flyhistorikk

I 1974 fikk Lockheed designpris for denne unike flytrappen

Flyprodusenten Lockheed kom i 1973 med en unik og spesiell flytrapp. Trappen ble bygget inn i flere av L-1011 Tri-Star-flyene som en opsjon. Ett av flyselskapene som valgte opsjonen var PSA.

Meningen med trappen var at selskap som opererte de store flyene kunne bruke L-1011 på destinasjoner der det var enten dårlig med bakkefasiliteter, eller hvor flyene kunne parkere vekk fra terminalen.

«Charter-option» ble trappen kalt hos flyselskapene som valgte løsningen, selve trappen ble montert inn i en av de bakre fraktrommene og denne kunne aktiveres ved hjelp av brytere i cockpiten eller ved utgangsdøren der den skulle foldes ut til.

Trappen på L-1011 var et slag i ansiktet på konkurrenten Douglas som i flere år før lanseringen av DC-10-flyene jobbet med flere løsninger for interne-trapper som kunne foldes ut av flyet. Douglas hadde hatt suksess med denne typen trapper på sine DC-9-fly og ønsket at DC-10 flyene også skulle ha dette.

Det ble det aldri noe av. Men det heter at den som ler sist, ler best. Trappen i L-1011 var både tung, tok tid å folde ut, og den tok plassen i hele fraktrommet den var montert i. Selv om det ble en pris for bra design, valgte produsenten å fjerne trappe alternativet fra sine brosjyrer.

Fotos: Lockheed
Følg oss og lik oss:

Andre nyheter

35 år siden Korean Air 747 ble skutt ned av Sovjet

20 år siden Swissair 111 ulykken

Her står et av de tidligere DC-8 flyene til SAS og råtner bort