Et helt unikt bilde som ble tatt av en fotograf som var på flyplassen. Viser flyet i luften, med en av motorene som mangler.

Den 25. mai 1979 skjedde det som er alles verste mareritt å tenke på, og som ikke skal skje. En av de tre motorene på American Airlines DC-10 flyet N110AA løsnet og falt av under avgang.

Med 271 personer ombord tok pilotene ombord i DC-10 flyet av fra rullebanen på den internasjonale flyplassen i Chicago ved 15.00 tiden denne fredagen. Destinasjonen var Los Angeles.

I det flyet løftet seg opp fra rullebanen og hjulene var i luften, løsnet den ene motoren under den ene vingen på DC-10-10 flyet. Motoren løsnet helt og gjorde et hopp over vingen før den falt ned på rullebanen over. Pilotene var ikke klar over at flyet de nå var i ferd å ta av med, manglet en av tre motorer, og balansen på hele flyet var borte.

Da flyet kom opp i en høyde på kun 200 meter over bakken, vrir flyet seg over mot den siden der det manglet en motor under vingen, deretter går turen nedover mot bakken igjen. Flyet gjør en 112 graders snurr før det styrter ned i en husvogn-park ved flyplassen i Chicago.

Undersøkelser etter havariet skulle gi havarikommisjonen svar også på hva pilotene foretok seg da motoren hadde falt av. Pilotene hadde fulgt manualen som beskrev at dersom en hadde en motor som ikke fungerte, skulle de redusere hastigheten, noe de gjorde, og som førte til at den venstre vingen steilet, og flyet la se over mot venstre, altså den siden de hadde mistet en motor.

Pilotene ble forøvrig hedret for å ha gjort alt etter boka, men manualen ble endret som følge av ulykken, og man skulle ikke lenger redusere hastigheten ved motortrøbbel ved avgang.

Med to personer på bakken som omkommer da flyet treffer husvognen de bor i er tallet straks på 273 omkomne i en ulykke som sjokkerer en hel verden. Hvordan kunne en motor løsne fra et fly? og hva skjer videre med DC-10 flyene nå…

Den amerikanske havarikommisjonen skulle senere avdekke at den aktuelle motoren på dette flyet hadde blitt byttet under vedlikehold kort tid før flyet ble satt inn i trafikk igjen. På grunn av flere uheldige omstendigheter ble det benyttet en lastetruck for å løfte motoren opp under vingen. I denne operasjonen ble festearmen til motoren løftet for raskt og hardt opp mot motorfestet under vingen, som skadet dette. Mekanikere valgte da å montere motoren, og foreta en delvis reparasjon av festet under vingen.

Etter at flyet tok av fra rullebanen ble påkjenningen motoren ga i festet på vingen for kraftig til at reparasjonen som var utført holdt. Dermed løsnet motoren og festearmen fra vingen og datt ned på rullebanen. 31 sekunder etter avgang.

SAKEN FORTSETTER UNDER VIDEOEN:

Ettersom flyet også hadde fulle tanker med drivstoff ble sammenstøtet med bakken og husvognene en eksplosjon av drivstoff med ingen mulighet for å overleve styrten. Det var nærmest ikke noe igjen av flyet etter ulykken.

Havarikommisjonen avdekket i sine undersøkelser ni andre fly som hadde samme typen skade etter at mekanikere hadde brukt trucker til å løfte opp nye motorer, og hvor festet til vingen var blitt skadet.

DC-10 flyet var syv år gammelt da ulykken skjedde. FAA i USA ga American Airlines en bot på 500.00 amerikanske dollar for å ha benyttet ulovlige metoder under bytting av motorer på sine DC-10 fly. 6. juni 1979 ble det innført totalforbud mot å operere DC-10-fly i USA og samtlige fly ble satt på bakken.

13. juli samme år fikk DC-10 flyene fly igjen etter at alle motorfester, og motorer var undersøkt nøye.

Et helt unikt bilde som ble tatt av en fotograf som var på flyplassen. Viser flyet i luften, med en av motorene som mangler.
DC-10 flyet som havarerte – Wikipedia
ANNONSE
Forrige artikkelAvianca Brasil satt på bakken med flyforbud
Neste artikkelSlik så cockpitvinduene på en A380 etter møte med en haglstorm