I dag 2. mars er det 50 år siden at det supersoniske flyet Concorde fløy for første gang. Det skjedde i 1969 og skulle forandre luftfarten for de neste tiårene.

Testpilotene André Turcat, Michel Rétif, Henri Perrier og Jacques Guignard satt i cockpiten under testflyvningen i tillegg til to tekniske operatører som satt bak i flyet og fulgte med på en rekke instrumenter.

F-WTSS tok av fra rullebanen i Toulouse klokken 15.38 den 2. mars 1969. Fra rullebane 33, og med en total vekt på 116 tonn, hvor 28 tonn var drivstoff, gjennomførte testpiloten den første flyturen som varte i nøyaktig 42 minutter.

Flyet landet med vinden, noe som gjorde at pilotene fikk testet den bremseskjermen (Se bildet øverst i saken) som ble løst ut fra undersiden bakerst i flyet.

Under hele flyturen ble Concorde-flyet fulgt av et Meteor NF-Mk 11 fra CEV i tillegg til et MS.760 og et Alouette III som skulle hjelpe til i tilfelle en brann eller en nødsituasjon skulle oppstå under testflyvningen.

En av de første kundene som tegnet seg for Concorden var det amerikanske flyselskapet Pan Am. Selskapet hadde inngått en delvis avtale om at det skulle kjøpe et større antall fly i årene 1968 til 1969. Da denne første turen med Concorden var gjennomført kom beskjeden fra Pan Am, de gikk fra avtalen om å kjøpe flyet.

For produsenten kom det overraskende, men allerede høsten 1968 hadde produsenten opsjons-ordre inne på hele 74 fly av denne typen til 16 forskjellige flyselskap.

Historien viste dessverre at det kun ble to flyselskap som endte opp med Concorden, British Airways og Air France, og det totale antallet med fly som ble produsert ble kun 20 produsert inkludert testflyene.

Kabinbesetning fra de 15 flyselskapene som opprinnelig hadde tegnet seg for å få levert Concorde-flyene. Bildet ble tatt under utrullingen av det første flyet i 1967. Foto: BAE

ANNONSE
Forrige artikkelSlik blir neste retro-jet fra BA – Nå kommer Landor-fargene på en jumbojet igjen
Neste artikkelStarlux Airlines bekrefter aktivert bestilling av Airbus A350