Red Wings Tupolev 204 - Foto: Hans O. Nyborg

Den russiske flyprodusenten Kazan Aviation Plant som er del av United Aircraft Corporation har startet produksjonen av den russiske flytypen Tupolev TU-214 i større skala. Frem til nå har det blitt produsert mellom ett og tre fly årlig, nå er planen å produsere 20 fly frem mot 2024.

Det første flyet som skal leveres til ett russiske flyselskap, vil bli en mellomdistanse versjon , som skal leveres våren 2023. Under Army2022-dagene i Moskva denne uken kunne produsenten fortelle at det er russiske myndigheter som har bedt om at produksjonen ble satt i gang igjen.

De flyene som de siste årene har blitt produsert har vær ment for den russiske staten og har hatt militær status.

Kazan Aviation Plant har satt seg som mål å produsere 70 Tupolev TU-204 frem mot 2030. Det er selskap som Nordwind Airlines, Aeroflot, Red Wings og UTAir som skal først og fremst operere flytypen. Behovet for å produsere russiske passasjerfly igjen ble aktuelt etter at Europa og USA innførte sanksjoner mot å levere flydeler fra Boeing og Airbus til russiske flyselskap.

-Vi er i gang med produksjonen nå, hvor vi produserer deler til det første flyet som skal leveres neste år. Videre skal vi fortsette produksjonen med en økning i antall fly per år som tilsvarer rundt 20 fly, sier Yuri Slyusar som er direktør fra United Aircraft Corporation til nyhetsbyrået TASS.

Ikke bare enkelt

Bakgrunnen for Tupolev 214 er en turbulent historie i Russland. Opprinnelig ble flytypen lansert som Tupolev 204-200 som hadde sin første flyvning i 1996. Det var flyfabrikken i Ulyanovsk som hadde ansvaret for å produsere disse flyene frem mot år 2000, da flyfabrikken Kazan i Tartastan ønsket å lage en egen variant, noe som ble til Tupolev TU-214.

Forskjellen på de to varianten var heller små, flere dører i skroget på Tupolev TU-214, noe lengre distanse og høyere vektklasse var resultatet.

Tupolev 204 i 2002 – Foto: Hans Olav Nyborg

Men begge flytypene var kostbare i produksjon, og kostbare å operere. I tillegg hadde begge flytypene en lang rekke med tekniske problemer som dukket opp i tide og utide.

Kazan hadde problemer både med designet på vingen, og haleroret som var nærmest likt Tu-204. men alikvel hadde små avvik. Flyselskapene begynte å klage på at TU-214 brukte for mye drivstoff, og toalettene ombord som var bygget fast inn i kabinen lå for klønete til i forhold til plassering av seter i kabinen.

De siste Tupolev TU-214 ble levert til det russiske flyselskapet Transaero mellom 2007 og 2009. Dette selskapet gikk konkurs i 2015 og med unntak av et par fly som havnet hos andre selskap som også gikk konkurs er det kun det statlige selskapet Rossyia Airlines som fortsatt flyr flytypen fast.

Tupolev 204 er det fortsatt noen selskap som flyr, blant annet Air Koryo i Nord-Korea, Red Wings i Russland og Kosmos Airlines.